En “AI-mormor” för att slösa bort telefonbedragares tid, det är en ny funktion som har lanserats i Storbritannien.
Skapad för att göra bedragares jobb lite svårare.
– De har fått numret på listor som bedragare ofta använder, förklarar teknikreportern Evelina Galli.
Det brittiska telekombolaget O2 har tagit ett nytt grepp om telefonbedrägerier mot äldre. Företaget har lanserat en ny AI-funktion, en AI-tant, som ska trötta ut bedragare och slösa bort sin tid med till exempel motfrågor om teknik. “dAIsy” har också all tid i världen att prata om familjemedlemmar, katten eller hennes passion för stickning.
Telefonnumret tillhör en AI-mormor
Evelina Galli, teknikreporter på Sveriges radio P3, förklarar hur det ska gå till i praktiken.
– O2 har satt upp ett specifikt nummer som tillhör den här AI-tanten. Sedan fick de upp telefonnumret på listor som bedragare ofta använder. På så sätt har de satt en fälla för dessa bedragare, förklarar hon.
En rolig idé i praktiken men hur mycket hjälper funktionen egentligen mot bedragarna?
– I huvudsak är det här en droppe i havet för hur många bedragare det finns. AI:n slösar bara bort en persons tid.
Men hon poängterar också att det symboliskt kan vara viktigt att lyfta fram att vi inte alltid vet vem vi pratar med. Något som också kan lura bedragare.
– AI är så avancerat nu för tiden att det kan låta som en mormor även om det inte finns någon riktig person bakom telefonen, säger Galli.
Kommer vi att se det i Sverige?
AI-funktionen har lanserats i Storbritannien och enligt Galli kommer vi troligen inte att se något liknande i Sverige i framtiden. Anledningen är att Sverige är en del av EU och därmed måste följa lagar för hur man använder AI i framtiden.
– Nästa år kommer det en ny lag som gör att vi måste vara mer transparenta i hur vi använder AI. Då faller det här tricket om man ska berätta att bedragaren pratar med en AI, avslutar hon.