Framtidens elbil kommer inte att behöva ett batteri – den kommer att vara en del av kroppen själv. Det menar forskare på Chalmers som tagit fram ett kolfibermaterial som ska kunna fungera som både batteri och bärande struktur.
– Det kommer att ge elbilar längre räckvidd och betydligt lättare och mer energisnåla bärbara datorer och mobiltelefoner, säger Leif Asp, professor och forskningsledare på Chalmers.

Det är inne i ett av Chalmers labb som det nya mångsidiga kolfibermaterialet utvecklades. Kolfiber fungerar som ett betydligt lättare alternativ till aluminium och har använts i till exempel flygplan och Formel 1-bilar.

Flera funktioner i en – verklighet inom några år

Men att materialet kan lagra energi samtidigt gör att det har flera funktioner i en. – Ett strukturellt batteri kan lagra energi som behövs för delar av elektroniken i en bil, samtidigt som det bildar taket på bilen. Så det finns en otrolig möjlighet med multifunktionella material, säger Leif Asp på Chalmers.

Redan om några år tror forskargruppen att vardagstekniken kan revolutioneras av det nya materialet, samtidigt som fordon kommer att ta längre tid att nå marknaden.

– Att ta det till ett flygplan kräver enorma granskningar och certifieringar och kräver ganska stora investeringskostnader för att få igång fabriker. Men när det kommer till mobiler och bärbara datorer skulle denna teknik bara behöva vara ett par år bort.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa