Gunnel Wåhlstrand
Waldemarsudde, tom 16/3
Gunnel Wåhlstrand är känd för sina storskaliga, skickliga bläcktvättar, utförda med fotorealistisk precision. Hennes bildvärld bygger på gamla foton från familjealbumet men också nya, personliga landskapsvyer. Waldemarsudde visar nu Wåhlstrands största presentation hittills, högst upp på slottet. Efter att ha fördjupat sig i bilder av pappan, som hon förlorade tidigt, är det bilder av mamman hon nu fördjupar sig i. Det handlar om minnen, människor och platser som format henne, identitetsgrunden.
“Gå som du vill. Ann-Sofie Tillbaka 1998-2018”
Liljevalchs+, tom 23/2
Ann-Sofie Back har haft stort inflytande på svenskt mode med sina rebelliska kollektioner, som vände sig mot ohälsosamma kroppsideal och stereotypa föreställningar om kvinnlighet. Konstvärlden har anammat hennes innovativa anti-mode och efter en period av utbrändhet väljer hon nu att begrava sin modekarriär på Liljevalchs. På översta våningen i annexet trängs horder av brända, pälsklädda skyltdockor. Här finns också kistor med hennes kläder, i en mörk mässa med både humor och allvar.
“Money on the Wall: Andy Warhol”
Spritmuseum, tomt 27/4
Andy Warhols “Business art”, den berömda popartistens rent kommersiella verk, utforskas på Spritmuseum. Både helt misslyckade uppdrag, som Warhols laxerande annons, och den framgångsrika kampanjen för Absolut vodka visas här. Men också hur han använde massproducerade varor i sin konst, som Brilloboxar. Dessutom ingår konceptkonstverk av andra konstnärer som uppfinningsrikt torpederar kommersiella värden. Det är en oväntat rolig utställning som innehåller parodiska brevväxlingar.
“Ingrid Pollard. Att vara i landskap”
Eva Livijn Artspace, fram till 17/12, boka tid på eva.livijn@futuragallery.se
Fotobaserade brittiska konstnären Ingrid Pollard är årets värdiga mottagare av Hasselbladspriset. Hennes utställning på Hasselbladcentret i Göteborg pågår till nästa höst, men Stockholmspubliken kan se ett mindre urval verk i Eva Livijns hemgalleri. Pollard började som en aktivist för medborgerliga rättigheter för kvinnor, queera och svarta människor, men med tiden har hennes konst blivit allt mer experimentell och mångsidig.
“Den sista dansen. En utställning om liv och död”
Dansmuseet, tom 6/1
Dansmuseet har världsunika samlingar, men trots kraftiga kostnadsökningar har statsbidraget inte räknats sedan 2018. Så nu måste museet flytta från Drottninggatan och leta efter billigare lokaler. “The Last Dance” är en exposé med allt från en bit av Isadora Duncans dödsbringande halsduk till en glittrande discoboll. Här pratar vi om dansföreningar och jazzbegravningar, om “Den döende svanen” och Danse makaber. En video av iranska kvinnors motstånd får benen att krackelera.
“Den sista nedräkningen”
Studio L2, tom 29/11, öppen dagligen från 11:00 till 14:00
Efter 20 år och 190 utställningar stänger Louise Lidströmer sitt galleri i Gamla stan. Utställda verk av konstnärer som Dora Maar och Leonor Fini ingår i finalen. Men också Lidströmers egna verk, som fina skulpturer inspirerade av arkitektoniska inslag. Dessutom fyra små guldglänsande målningar gjorda i ikonteknik från installationen “Picassos eldstad”. Brassai förevigade konstnären bredvid denna märkliga skrapa, som i Lidströmers serie får huvudrollen medan Picasso raderas.
Läs mer om konst på dn.se