Svenska kyrkans satsning för att locka unga till kyrkan • Säger ord som “tänd” och “dräpa”

Svenska kyrkan har tagit till ett lite annat knep för att nå ut till unga.
På Instagram delade de ett klipp med biskop Johan Dalman som pratade om “generation Z-språk” – som nu blivit en succé.
– Min dotter tycker i alla fall att jag är cool, säger han i Efter fem.

Biskop Johan Dalman berättar att en “expert”, Johan, från Uppsala kyrkokontor kom till Strängnäs domkyrka för att filma ett klipp som skulle nå ut till den unga generationen. Det genom att använda ord som “tänd”, “demure” och “dräpa”. Ord som många äldre kanske inte känner till, men som används flitigt av tonåringar på sociala medier.

– Det är inte jag som är den duktiga personen. Det hela bygger på att de från Uppsala kyrkokontor säger “du får ett manus, det här vet du inget om, men nu säger vi till dig vad du ska säga.” Det var kul, för det var ett sätt att testa ett nytt språk för mig. Jag kunde inte ett enda av dessa ord.

Gillas av tusentals

Johan Dalman fick i uppdrag att påpeka saker i kyrkan som han själv tycker är “tända”, “dräpa” eller “dåliga”.

– Jag var mer som en tax i halsband, det var inte från mig som orden kom. Men jag visste vad jag ville säga om sakerna.

Resultatet har delats på Svenska kyrkans Instagram och videon har blivit en succé. Den har setts av tiotusentals människor och gillats av tusentals.

Kommer du att väva in dessa ord i en framtida predikan?

– Ja, jag har upptäckt att jag kan säga mycket mer på kortare tid. Jag är ganska bra på att säga lite under ganska lång tid. Nu tänkte jag vända på det.

Streama After five på idag nyheter Play

Svenskt aktualitetsprogram där vi får träffa intressanta gäster och bli uppdaterade om dagens mest engagerande nyheter.

Tilde de Paula Eby och Axel Pileby


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa