“De AI-baserade “botar” som finns idag upplevs mer som en olägenhet än värdeskapande och driver på frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler, vd för SKI i rapporten.
AI-assistenterna används också i mycket liten utsträckning, enligt undersökningen är det bara tio procent av privatkunderna som uppger att de använt någon form av AI-tjänst.
AI-assistenterna används också i mycket liten utsträckning, enligt undersökningen är det bara tio procent av privatkunderna som uppger att de använt någon form av AI-tjänst.
Samtidigt ökar kundnöjdheten och alla bankaktörer utom en har fått ett högre betyg jämfört med föregående år. I topp bland privatkunderna ligger Sparbankerna, följt av Länsförsäkringar. Swedbank får lägst betyg bland storbankerna, följt av SEB och strax ovanför Nordea. Den enda storbank som ligger över branschgenomsnittet är Handelsbanken. Drygt 15 000 intervjuer ligger bakom studien.
Läs mer: AI-revolutionen blir tiotusen miljarder kronor i sjön
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.