Efterfrågan på kvarg har exploderat under flera år och försäljningen ökat med 20-30 procent årligen. Men i år ökade försäljningen mycket mer än vad både Arla och Skånemejerier, två av Sveriges största producenter, hade kunnat förutse.
– Vi var beredda på en ökning, men självklart inte den tvåsiffriga ökningen som dundrade in i slutet av våren, säger Cecilia von Preglas, presschef på Skånemejeri.
Men trots bristen i butikerna kommer nu producenterna med lugnande besked – det finns gott om kvarken i sig.
Brottet i dramat handlar om brist på något helt annat.
– Vi har inte fått tag på tillräckligt med förpackningar, säger Cecilia von Preglas.
Kvigan får vit förpackning: “Kanske inte särskilt snygg”
För att möta efterfrågan har Skånemejerier, som tillverkar Lindahls kvarg och ICA Basic, tvingats ändra utseendet på några av storsäljarna – då det tar tid att dekorera och designa förpackningen.
Lösningen är en mer minimal look på Lindahls kvarg vanilj och natur samt Ica Basic – som ett tag blir helt vita.
– Det kanske inte är särskilt snyggt, men det är viktigare att konsumenterna hittar kvarg på hyllan än att vänta på den och få en snyggare burk, säger Cecilia von Preglas.
Arla, som också drabbats av bristen på förpackningar, behåller utseendet men kommer istället med en mer heltäckande lösning – och utökar produktionen.
– Även om maskinerna fungerar dygnet runt, sju dagar i veckan, har vi inte haft tillräckligt med maskiner. Vi flyttar nu vissa produkter till andra mejerier så att vi får mer plats för kvargen, säger Max Wallenberg, presschef på Arla.
Stort på Tiktok
Under det senaste decenniet har betet ökat dramatiskt. Tidigare användes snacket mest i bakning och matlagning, men användningsområdet har ökade i takt med att maten blev stor på både Tiktok och Instagram.
– Det är mycket fokus på protein och hälsa i sociala medier där träningsprofiler och rent levande människor ger råd om produkten och lägger ut recept. Jag tror att det är därför många plockar på det här, säger Max Wallenberg.
Och trenden, som nu har pågått i flera år, verkar vara här för att stanna.
– Det finns inget i våra prognoser eller undersökningar som tyder på att intresset för lågfetts- och proteinrika produkter är på väg att avta. Vi tror att kvarg kommer att fortsätta vara populärt, annars hade vi inte byggt ut, säger Max Wallenberg.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.