Datasystem för blodgivare låg nere: ”Stopp i hela systemet”

Datasystem for blodgivare lag nere Stopp i hela systemet



image.php?type=preview&uuid=d6edb1d7 a39f 5230 b6aa

Problem med en databas gjorde att sjukvårdens digitala system för hantering av blod låg nere i flera dagar, vilket innebar längre väntetider för blodgivare och manuellt pappersarbete för vårdpersonal.

– Det var ett stopp i hela systemet vi har när vi ger blod i sjukvården. Hela kedjan från det att du tar blod tills du ger ut det, hela flödet. Så då får vi jobba efter våra reservrutiner, säger Fredrik Aronsson, verksamhetschef för Laboratoriemedicin.

Det var under söndagskvällen som datasystemet slutade fungera, först på tisdagseftermiddagen lyckades regionens tekniker reda ut problemet. Anledningen till att hela datasystemet låg nere ska bero på problem med en databas.

– Den stängdes av och slutade fungera helt, sedan tog det tid att hitta, säkra och återskapa databasen. Jag vet inte de tekniska detaljerna, men all data fanns där.

Under tiden som systemet låg nere fick vårdpersonalen hantera dokumentationen med papper och penna.

– Vi har rutiner och vi tränar på dem årligen för det här så vi ska orka en längre period även om det blir mer tidskrävande. Men datasystemet är ett stöd för vad vi ska kunna göra med papper och telefon. För det är viktigt att vi aldrig blir stillastående.

När databasen väl fungerade igen måste all information som skrivits manuellt läggas in i det digitala systemet.

– Det tog några timmars dubbelarbete att lägga in allt i systemet som hanterades manuellt. Men nu är vi ikapp igen.

Enligt Fredrik Aronsson har dataröran inte haft någon inverkan på sjukvårdens tillgång på blod.

– De som beställer är ofta ute i god tid och inga patienter har drabbats.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen