Debatt: Advokater mot det hindersamma vetot



image.php?type=preview&uuid=fcbf3503 9e27 5d24 86de

Att kommunen måste ha kontroll över mark- och vattenanvändningen är ett besvärande hinder för vindindustrin, skriver Hans Kindstrand och Madeleine Staaf Kura.

Svensk Vindenergi har anlitat inte mindre än 13 välrenommerade advokatbyråer för att kräva en lagändring. Majoriteten av myndigheterna är medlemmar i och anslutna till branschorganisationen Svensk Vindenergi.

Den lokala demokratin har för stort spelrum vid etablering av storskalig vindkraft. Enligt de 13 advokaterna innebär det att lagen måste ändras, möjligen med baktanken att annars lönsamma uppdrag löper ut. I kryphålet ligger det kommunala vetot.

Lagen är alltid ett hinder för dig som är verksam i näringslivet. Enligt de 13 advokaterna är vindkraften föremål för så omöjliga lagregler att det krävs en lagändring. Man frågar sig då – vilka lagar behöver ändras?

Att kommunen ska ha kontroll över mark- och vattenanvändningen är ett besvärande hinder för vindindustrin. Bättre då om vindindustrin får fria händer, där de kan ändra markanvändning och etablera storskaliga industrizoner på landsbygden där urbanitet ännu inte blivit normen utan inblandning av lokala åsikter.

Nu är det dock inte bara fientliga kommuner som utgör ett besvärande hinder. Nästa problem för vindindustrin är att övertyga lagstiftaren, är att avskaffa enskildas egendomsskydd, som det uttrycks i regeringsformen, Europakonventionen och EU-stadgan.

Om egendomsskydd Högsta domstolen har gjort flera uttalanden, till exempel: “av egendomsskyddet i 2 kap. 15 § regeringsformen (jfr även artikel 1 första tilläggsprotokollet till Europakonventionen) får anses överensstämma med med skyldighet för det allmänna att se till att enskildas skydd för deras egendom upprätthålls i förhållande till andra enskilda”.

Vindindustrin är i detta sammanhang “andra individer”. Det innebär konkret att det inte räcker för att få bort det kommunala vetot. För att få till stånd en kraftfull fortsatt utbyggnad av vindkraften krävs också att lagstiftaren ändrar regeringsformen 2:15 och 2:11, upphäver den lag som gör Europakonventionen till svensk lag samt utträder ur den europeiska konventionen och EU-stadgan.

Så vitt vi vet det finns ingen politisk inriktning i något partiprogram. Om egendomsskyddet upphävs upphör Sverige att vara en rättsstat. Något som till viss del måste beaktas innan ny lagstiftning övervägs.

Det nuvarande systemet strider mot egendomsskyddet i regeringsformen, mot Europakonventionen och mot EU-stadgan. I nuvarande rättspraxis är “det offentliga vindkraftsintresset” överlägset grundläggande mänskliga rättigheter. Den ordningen måste ändras, vilket sannolikt kräver ett initiativ från regeringen.

Hans Kindstrand

Advokat

Madeleine Staaf Kura

Vindkraftupplysningen.se


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa