Vi är medvetna om problemen, men tågen som går på Fryksdalsbanan och själva järnvägen kräver underhåll, skriver en företrädare för Kollektivtrafiknämnden i ett svar på ett debattinlägg om inställda tåg på Fryksdalsbanan.
Plötsligt tar resan mellan Torsby och Karlstad efter jobbet tre timmar istället för 1,5
Vi delar kommunföreträdarna i Torsbys satsning på att göra trafiken i Fryksdalen pålitlig och attraktiv.
Tågen som går på Fryksdalsbanan och själva järnvägen kräver underhåll. Vi har haft fyra tåg i omlopp, men för att resenärerna ska få en mer pålitlig trafik beslutade en enig kollektivtrafiknämnd i april att istället använda tre tåg. Det är nödvändigt för att vi ska kunna utföra det underhåll som krävs och som på sikt ska ge bättre tågtrafik på Fryksdalsbanan.
Målet är att genomföra de förändringar som utifrån förutsättningarna är bäst möjliga för värmlänningarna. Det vill säga de förändringar som har minst negativ inverkan på resenärerna och som samtidigt har störst positiv effekt, såsom minskade kostnader och ökad tillgänglighet.
En anledning till att tågen behöver mer underhåll är att Fryksdalsbanan är i dåligt skick. Det är därför extra glädjande att Trafikverket nyligen beslutat att rusta upp banan. 2026 planeras renovering av sträckan Sunne-Torsby och ytterligare 2027 för Kil-Rottneros. Ett bättre tågspår ger resenärerna en bekvämare resa och vi får tåg som håller längre.
Sträckan Karlstad-Torsby är trafikerad på eftermiddagarna med jämnt fördelade turer 15.43, 17.10 och 18.41 För att ha en så stabil och pålitlig trafik som möjligt gick vi ner från fyra fordon i omlopp till tre den 15 april i år.
En konsekvens av det är att se över vilka avgångar som ska ersättas med buss, och det jobbet gör förvaltningen. Avgången 16:19 ersätts med en buss som avgår 16:20. Förvaltningen har jämfört de olika avgångarna och tagit hänsyn till en rad faktorer.
De såg till exempel att om vi hade valt att ställa in avgången till 15:43 istället så hade det inneburit att en avgång från Torsby 17:25 också skulle behöva ställas in.
Sammantaget har förvaltningen gjort bedömningen att 16:19-avgången är den avgång som orsakar minst skada att ta bort. Pendlare är en prioriterad grupp och genom att ha färre tåg i omlopp får vi högre tillförlitlighet, tågen hålls i gott skick så vi kan köra enligt plan och se till att folk kommer till jobbet eller skolan i tid.
Det är planerat för tre tåg i trafik resten av året på Fryksdalsbanan, samt till 2025. Men trots att det går ett tåg färre än planerat från start är planen att behålla antalet avgångar, men då med ersättningsbussar för att upprätthålla en sammanhållen trafik.
Vi är medvetna om problemet med att det inte finns toalett på bussarna som kör långa sträckor och det är en prioriterad fråga vid nästa upphandling av bussar. En viktig del i planarbetet är att arbeta tillsammans med kommuner och närregioner. Det är en förutsättning för att vi ska ha en gemensam vision och förståelse för våra olika förutsättningar och mål.
Ett noggrant planarbete i dialog med berörda gör att vi tillsammans skapar kollektivtrafik med hög tillförlitlighet.
Elisabeth Björk (V)ordförande i kollektivtrafiknämnden
Sara Gunnarsson (L)vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.