För att skapa goda förutsättningar för en fungerande kompetensförsörjning bör första steget vara att så många som möjligt klarar sina utbildningar, både vad gäller teoriinriktade utbildningar men inte minst gymnasiala yrkesutbildningar, skriver Anna Hedberg.
En väl fungerande kompetensförsörjning är beroende av en väl fungerande skola. Idag är det stora skillnader i barns och ungas skolresultat. Var fjärde elev går ut grundskolan utan fullständiga betyg och flera internationella mätningar som Pisa och Timss visar att svenska skolor har allvarliga kunskapsluckor.
Sju av tio företag har svårt att rekrytera i Värmland, enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsundersökning. Samtidigt misslyckas vart femte rekryteringsförsök. Svårigheterna med att rekrytera beror enligt företagen främst på bristen på kompetens. Hälften av företagen i Värmland svarar att det är svårt att hitta personer med rätt utbildning.
Idag går det också många elever i grundskolan med dålig läsförmåga, svag mattekunskap och otillräcklig gymnasiekompetens. För att skapa goda förutsättningar för en fungerande kompetensförsörjning bör första steget vara att så många som möjligt klarar sina utbildningar, både vad gäller teoriinriktade utbildningar men inte minst gymnasiala yrkesutbildningar.
En avslutad skolgång ger individer grunden att stå på när de ger sig ut i arbetslivet. Arbetslösheten är absolut högst bland personer som saknar gymnasieexamen.
Den absoluta utbildningsnivån som företagen söker är personer som har genomgått en gymnasial yrkesutbildning. I Värmland uppger hälften av företagen att de söker medarbetare som har läst gymnasiets yrkesprogram. Av dessa uppger hela 70 procent att det är ganska eller mycket svårt att rekrytera personer med denna kompetens.
Att var fjärde elev går grundskola utan fulla betyg är ett misslyckande för den svenska skolan. För att få ordning på skolan behövs reformer för akademisk rastlöshet och nolltolerans mot bristande trygghet, tydligare och mer informativa kurs- och läroplansplaner samt lärarutbildning med större fokus på ämneskunskaper. Det behövs också bättre metoder för kunskapsmätning och externt betygsatta prov. Dessa reformer är nödvändiga för att säkerställa kvaliteten i skolan.
En väl fungerande skola är avgörande för att företag i Värmland ska kunna rekrytera den kompetens de behöver i framtiden och fortsätta växa och utvecklas.
Anna Hedberg
Regionchef, Företagsekonomin Värmland
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.