Det är inte särskilt dyrt och Karlstads kommun har goda budgetförutsättningar för att hantera de gropar som uppstår, till exempel under en sådan vinter som vi nyligen upplevt, skriver Linda Larsson, Anders Tallgren, Frida Nilsson och Monika Bubholz.
Svar till Alexander Torin, Erik Nilsson och Niklas Wikström (idag nyheter 29/7)
I en debattartikel från Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna finns det en hel del påståenden om väghållning som är missvisande. Det är givetvis oppositionens roll att se över de investeringar och prioriteringar som den grönröda regeringen i Karlstad gör, men insinuationer som inte stämmer behöver tillgodoses.
Karlstads kommuns rambudget för vägunderhåll har länge varit 28 miljoner kronor per år. För några år sedan gjordes en extra investering på ytterligare 28 miljoner per år för att hinna med vägunderhållet då det släpade efter. Det har varit mycket bra då skicket på vägarna nu blivit så bra att fokus de senaste åren kunnat riktas så att många förfallna vägar i bostadsområden nu har börjat repareras.
Reparera gropar är något som väghållaren, det vill säga kommunen, Trafikverket eller någon annan väghållare, är skyldig att göra så snart de uppstår. Det är inte speciellt dyrt och Karlstads kommun har goda budgetförutsättningar för att hantera de gropar som uppstår, till exempel under en sådan vinter som vi nyligen upplevt.
Det som är resurskrävande är istället att reparera hela vägkroppar. Det görs löpande i Karlstads kommun enligt en plan som bygger på bland annat vägens skick och finansieras av de medel som avsatts för väghållningen.
M-KD-L:s artikel är korrekt i det att vi tillfälligt har sänkt nivån på de extra avsatta medlen för vägunderhåll. Som många säkert har märkt har den kommunala ekonomin drabbats hårt de senaste åren på grund av krig och inflation.
För att kunna minska kostnader gjordes förra året en översyn av hela investeringsbudgeten för att se om det gick att flytta fram några investeringar. Efter samordning med experter såg vi att istället för att lägga till ytterligare 28 miljoner för 2024-25 för vägunderhåll så gick det att trycka på 14 miljoner extra per år. Underhållet av vägarna har kommit ganska långt och här fanns en investeringskostnad som kunde flyttas fram några år.
I den budget som den grönröda styrelsen presenterade och beslutade om för 2025 tog vi istället in en ramhöjning av väghållningen med start 2026 så att de istället för 28 extra miljoner ingår som en grundram. Tillsammans med tidigare 28 miljoner i grundramen blir det alltså 56 miljoner som varje år kommer att kunna användas för att förstärka Karlstads vägar.
Den grönröda styrelsen i Karlstad är helt överens om att det måste finnas tillräckliga resurser för ett bra vägunderhåll och att vi ser till våra tillgångar. Välskötta gator är viktiga för alla trafikanter, inte bara bilister.
Linda Larsson (S)
Kommunfullmäktige
Anders Tallgren (S)
Kommunfullmäktige
Frida Nilsson (C)
Kommunfullmäktige
Monika Bubholz (MP)
Kommunfullmäktige
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.