Trafikbolagens analys visar att 24 procent av de statliga vägarna i Värmlands län kan beskrivas som i dåligt eller mycket dåligt skick. Det motsvarar 851 kilometer, skriver Tina Thorsell och Anders Josephsson.
Regeringens besked om en stark satsning på underhåll och byggande av nya vägar är oerhört efterlängtat. Att var fjärde av Värmlands statliga vägar kan beskrivas som i dåligt eller mycket dåligt skick visar hur akut behovet är av politiska prioriteringar för väghållningen.
Det finns totalt närmare 100 000 kilometer statliga vägar i Sverige. Kvaliteten är dock alldeles för låg på alldeles för många av dessa. Åtta av tio persontransporter sker på vägarna, men det har politiken historiskt ignorerat. När man snålade med väghållningen byggde Sverige upp en stor underhållsskuld. Vägar som förfaller leder till en försämrad levnadsstandard, inte minst utanför våra storstäder. I värsta fall har det lett till en direkt trafikfara.
Transportföretagens analys visar att 24 procent av de statliga vägarna i Värmlands län kan beskrivas som i dåligt eller mycket dåligt skick. Det motsvarar 851 kilometer.
Vi har skrikit högst i lungorna om behovet av ökade medel för vägunderhåll. Vår årliga analys, som följer utvecklingen av det statliga vägnätet, visar att det krävs 2,4 miljarder extra varje år för att stoppa ytterligare försämringar av vägnätet. När regeringen nyligen aviserade en storsatsning på Sveriges infrastruktur blev vi därför mycket lättade. Men om vi inte bara vill stoppa fortsatt förfall utan också göra vägarna bättre krävs över 2,4 miljarder kronor extra om året.
Att regeringen, förutom att höja de ekonomiska ramarna för infrastruktur med 21 procent, även väljer att satsa 15 miljarder extra under de kommande tre åren på underhåll av vägar och järnvägar är välkommet.
Att väg- och järnvägsnätet tillåts förfalla i den utsträckning som skett i Sverige är inte värdigt en välfärdsstat och ett underdrift för regeringar av varierande politisk färg. Transportföretagen kommer att fortsätta att vänta på en långsiktig och finansierad underhållsplan för att återvinna allt eftersatt underhåll på både väg och järnväg.
Det är alltså en efterlängtad och viktig satsning på Sveriges blodcirkulation, vägnätet. Inte minst blir det viktigt för alla som färdas på Värmlands vägar. Nu är det viktigt att satsningarna är långsiktiga, för att på sikt låta Sveriges vägnät gå från underlägsen till toppklass.
Tina Thorsell
Socialpolitisk chef, Transportföretag
Anders Josephson
Näringspolitisk expert, Transportföretag
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.