Även med den blygsamma flygskatt som varit har flyget med sin stora klimatpåverkan haft en skattebefrielse på flera miljarder kronor årligen, skriver Pontus Björkman.
Inför riksdagsvalet sa Liberalerna att partiet skulle vara garanten för att regeringen sätter klimatet högst upp på agendan. Och så sent som i våras ville klimatminister Romina Pourmokhtari inte ta bort flygskatten. Ändå försvinner nu flygskatten i regeringens budgetförslag.
Även med den blygsamma flygskatt som varit har flyget med sin stora klimatpåverkan haft en skattebefrielse på flera miljarder kronor årligen. Nu blir det som om vi hade noll procents skatt på fossilbilar. I princip är varje nationalekonom överens om att alla transportslag ska bära sina miljökostnader.
Vissa hävdar det flygskatten behövs inte, eftersom flygningen om två år är en del av EU:s system för handel med utsläppsrätter ETS. Men ETS täcker inte utomeuropeiska flygningar eller den omfattande klimatpåverkan som uppstår när man flyger på hög höjd. Även inom ETS kommer flyget att stå för mindre än hälften av sina miljökostnader.
Dessutom subventioneras svenska flygplatser. Så det är inte konstigt att flyga är billigare än att ta tåget till många destinationer. Det märkliga är att staten stimulerar flygningen i en tid då Sverige inte håller sina klimatmål, nya värmerekord slås dagligen och allt fler tvingas fly från översvämningar, extrem torka, skogsbränder som kan t.ex. sett från månen.
Sverige sticker inte ut ut med sin flygskatt. Frankrike, Tyskland och Danmark har en. Storbritanniens flygskatt är dubbelt så hög som Sveriges.
Frågan är om Liberalerna nu inte bara ökar utsläppen, utan även själva förhandlar om möjligheten att flyga skattefritt ur riksdagen vid nästa val. Tänk om, förhandla rätt. Stärk järnvägen genom höjd flygskatt!
Pontus Björkman
Tyresö
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.