Stora helger som midsommar, påsk och jul samt semesterperioder är i och för sig extrema trafiktider, men trängseln som uppstår på E4:an genom Gävleborg under dessa högtider och olika högtider symboliserar väl den flaskhals som infrastrukturen i Gävleborg representerar. Både E4 och Ostkustbanan halveras vid Gävle och går från dubbelfil och dubbelspår till enkelfil respektive enkelspår. Det är ett problem inte bara för invånarna och näringslivet i länet, utan för hela Sverige.
Även Norra stambanan, som går tvärs igenom vårt inland, är i behov av uppgradering för att öka sin kapacitet. Vidare har våra landsvägar utsetts till det mindre smickrande uttrycket “Sveriges sämsta vägar”. Vi välkomnar därför den nationella satsningen på vägunderhåll som aviserats, med det sagt hoppas vi att den inte överstiger planerade infrastruktursatsningar.
Gävleborg är ett industritungt län som gränsar till flera andra industri- och näringslivstäta län. För att företagen ska kunna expandera behövs import och export, vilket kräver mer kapacitet på våra vägar och järnvägar när godsmängden ökar. Gävleborg har östkustens största containerhamn, Gävle Hamn, som förbinder oss med kontinenten och Europa. Förstärkt infrastruktur här, i hjärtat av Sverige, förbinder både Sverige och Sverige med omvärlden.
I dessa tider av en allt mer orolig värld står även robusthet i fokus, vi måste bygga bort den sårbara infrastrukturen för att säkerställa vår säkerhet och försörjning av varor. Sverige befinner sig fortfarande i en lågkonjunktur men med en ljusnande konjunktur med fallande inflation och lägre räntor. Det ger utrymme och behov av satsningar och investeringar. För att knyta ihop Sverige och skapa bättre trafikflöden är det bästa stället att investera här, i hjärtat av Sverige.
Patrik Stenvard (M), regionfullmäktige
Alexander Hägg (M), regionfullmäktige
Frida Stål (M), regionfullmäktige
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.