Det blir lättare att säga upp abonnemang – efter beslut från regeringen som gett Konsumentverket i uppdrag att se över företagens kundservice.
Myndigheten konstaterade förra året i en revision att brister i kundservicen är ett stort problem för konsumenterna.
– Man ska inte behöva lägga arbetstid på att studsa runt i telefonköer, säger civilminister Erik Slottner i ett pressmeddelande.
I Konsumentverkets undersökning från 2023 framkom att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företagens kundtjänst. Den bransch som samlade flest klagomål var telekomsektorn. Konsumenter vittnade bland annat om långa svarstider, att en utlovad åtgärd inte genomförs eller att det saknas möjligheter att spara dokumentation av kommunikationen med kundtjänst.
Det kan handla om företag som var så svåra att kontakta att elavtalet fortsatte att löpa trots att de ville få det sagt upp.
Nu blir det lika enkelt att säga upp som att ingå avtal. En relation som enligt regeringen inte råder idag.
– För många är det vardag i dag att köpa allt från mat och kläder till mediciner via mobilen. Samtidigt som mycket blir enklare förändrar det hur vi kommunicerar med företag och hur vi ingår avtal. Man ska inte behöva lägga arbetstid på att kastas runt i telefonköer, säger civilminister Erik Slottner i ett pressmeddelande.
Uppdaterad under hösten
Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att analysera och redovisa i vilken utsträckning problemen beror på brister från företagens sida, bland annat när det gäller att följa befintliga regelverk. Myndigheten ska också hjälpa företagen att vidta åtgärder för att komma till rätta med problemen.
“Det kan t.ex. handla om åtgärder som kan underlätta för företag att tillämpa regelverket på ett korrekt sätt och erbjuda en tjänst som motsvarar konsumenternas berättigade förväntningar, samt att genomföra ytterligare tillsynsinsatser”, skriver Finansdepartementet i sitt beslut.
“Det är en aktuell fråga på grund av Black Friday imorgon, samtidigt som frågan om krånglet med att säga upp till exempel lotteriabonnemang och mobiltelefonabonnemang dök upp under hösten”, skriver Samuel Dalevi, politisk expert på ministern. Civil i ett meddelande till idag nyheter.