Det första brevet väckte ilska. Ex-polisen Ewa-Gun Westford i Ystad, som skrev en krönika om händelsen i Ystad Allehandatrodde att hon hade sagt upp sin dagstidningsprenumeration i början av juni genom att fylla i ett formulär online. Men när hon en vecka senare fick ett mejl med krav på betalning på 400 kronor för hjälp med den uppsagda prenumerationen ringde hon till tidningens kundtjänst.
– Jag skällde ut den här stackars pojken för noter. När jag kippade efter luft passade han på att säga att “du har blivit lurad, lyssna på mig”.
“Ren hörna med stor rumpa”
Mannen på kundtjänst berättade att tidningen känner till bluffsidorna. Det handlar om företag som köper annonsutrymme på Google, så att de dyker upp i sökresultaten förklädda som en officiell sida.
Att Ewa-Gun Westford, en före detta polis, drabbades fick en extra smäll.
– Jag var ledsen, jag krympte som person och som individ. Jag har varit polis i snart 50 år och tänkte “är jag helt slarvig?”.
Upptagen med att gå till stationen
E-postmeddelanden med efterfrågan började fylla inkorgar och övergick till fysiska brev, allt från samma företag, som är baserat i Nederländerna. I breven står det att tid har lagts ner på att hjälpa Ewa-Gun, och att det kan leda till inkassokrav.
Ewa-Gun Westford har bestridit alla mejl och brev och sparat allt för att göra en polisanmälan, samt anmäla till Konsument Europa, Konsumentverket och Allmänna Reclamationsnämnden (ARN).
– Jag måste ta mig till min gamla arbetsplats, polisstationen i Ystad, och ta med mina pappershögar, där känner jag lite fysiskt motstånd mot att göra det.
Vägrar betala
Ewa-Gun Westford är kritisk till att allt ansvar ligger på offret – och att det inte finns mycket hjälp att få. Hon vet inte om företaget faktiskt har rätt att kräva pengarna, men hon vet att hon inte kommer att betala dem.
– Det kan jag inte, det handlar om min självkänsla, då tror jag att det faktiskt är en fråga om demokrati.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.