Experter: ”Humor” strategi för att dölja högerradikal opinionsbildning

a99f327d aa57 4cc0 bc74 283855a442f2


TV4:s “Kalla fakta” har i en serie program visat hur anställda på SD:s kommunikationsavdelning driver anonyma konton i sociala medier, där de hånar både oppositionspolitiker och representanter för regeringspartierna.

Tonen är ofta rå. I filmer på Tiktok har man till exempel dubbat S-ledaren Magdalena Andersson så att tittaren får uppfattningen att hon säger “tillsammans kan vi förstöra Sverige”.
I “Kalla faktas” granskning hörs anställda på SD:s kommunikationsavdelning kalla verksamheten för en “trollfabrik”.
När Jimmie Åkesson intervjuades i SVT:s i söndags “Dagordning” han beskrev innehållet i de anonyma Tiktok-kontona som “ganska oförargligt”.
– Det handlar om satir och humor i första hand, sa han.

2d3c26fe 5da8 4bf5 bec0 b2b403187b68

Foto: Ola Torkelsson

Att kalla politiskt kommunikation för “satire” eller “humor” är ett fenomen som är väl kartlagt av medieforskare. Denna strategi har använts under 2010- och 2020-talen främst av högerpopulistiska och högerextrema rörelser för att sprida budskap på internet, utan att behöva stå till svars för innehållet.
Andreas Önnerfors är projektledare på Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet och forskar som idéhistoriker om radikalisering och konspirationsteorier.
Han använder termen “kalkylerad ambivalens” för att beskriva hur förment ironiska eller humoristiska tillvägagångssätt används för att sprida politiska budskap från partier och opinionsbildare på extremhögern.
Enligt Önnerfors är det precis vad SD:s kommunikationsavdelning har ägnat sig åt.
– Man gör det för att slippa en sakgranskning. Man vill helt enkelt inte ta konsekvenserna av det man säger, utan kallar det istället humor. Det har vi sett länge, dels i USA men också bland högerpopulister och högerextremister i Europa, säger han.

En kvinna bär en mask av grodan Pepe i Washington 2020. Grodan är en typ av maskot eller symbol som ofta används av högerextremister.

Foto: Ted S Warren/AP

Denna “humor” kanske mest kända ansikte bärs av den tecknade grodan Pepe the Frog, en sorts maskot eller symbol som används av amerikanska högerradikaler och som har fått stor spridning genom memes i sociala medier och i diskussionsforum på nätet.
En engelsk term som Önnerfors använder för att beskriva retoriken är ”awful, but lawful” – alltså ett ”terrible, but not illegal” innehåll.
– Om man drar ett grovt rasistiskt skämt kan det vara hets mot en grupp människor, men då kan man alltid säga att “jag bara skojar, det är min yttrandefrihet att kunna skämta”, säger han.
Professorn i medie- och kommunikationsvetenskap Tina Askanius från Malmö högskola säger att SD:s “humor och satir” har ett annat syfte än underhållning.
– Det används av högerradikala rörelser över hela världen, men det handlar inte bara om humor som kommunikationsstrategi. Det handlar om att införa oklarheter och oklarheter i politiska budskap. När gränserna mellan vad som är seriösa politiska budskap och vad som är “för skojs skull” suddas ut sker en gradvis uppluckring av sanningsbegreppet och även av det politiska debattklimatet, säger hon.

Att märka politisk kommunikation som “bara humor” är, enligt Tina Askanius, bara en av de strategier som SD använder för att hantera den kris som avslöjandet av “Kalla fakta” innebär för partiet.

Tina Askanius är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö högskola.

Foto: Håkan Röjder

En annan linje är att attackera media istället för att svara på kritiken mot de anonyma kontona.
– Det är en föreställning om att TV4 står i maskopi med en liberal vänsterelit och att det inte handlar om att granska makten utan att det pågår en organiserad och systematisk häxjakt mot partiet, säger Tina Askanius.
På det sättet blir SD:s krishantering också en del av det politiska budskap som de anonyma kontona förmedlar.
– Den här typen av kommunikationsverksamhet handlar inte om att sprida lögner eller osanningar direkt, utan snarare om att skapa en samlad känsla i befolkningen på lång sikt av att alla former av sanning är relativa, säger Tina Askanius.
Även Andreas Önnerfors ser en fara i den långsiktiga effekt som en förmodad “humor” har på samhället och samtalsklimatet.
– Den här elake retoriken är en uttalad teknik som i regel antagonistiska aktörer använder sig av, men som förstås också kan förekomma i inhemsk opinionsbildning. De vill fylla informationslandskapet och på så sätt flytta gränserna för vad som kan sägas, säger han och fortsätter:
– Jag menar att SD vill extremisera. Denna “satires” funktion är att göra extrema åsikter mainstream.

Läs mer:
SD tar bort inlägg om Tidöpartierna – låter konton finnas kvar


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen