På vägen kommer DN att ta en bild på Miljöpartiets ledare i Göteborg, som också är miljö- och klimatpolitiskt kommunalråd, vid en av de 30 skyltar som snart blir standard i stadsdelen Kålltorp, runt Delsjö och Danska vägen.
Men på sikt inte bara där utan i hela Göteborg genom en sänkning av den så kallade bashastigheten från 50 till bara 30.
– Det här är en rörelse som finns i många städer och det är viktigt att Göteborg lär sig av dem. Så en sänkt bashastighet är en hörnsten, säger Karin Pleijel.
– Det ökar säkerheten, med fem gånger färre dödsfall blir det säkrare för de barn som cyklar, och givetvis bättre för luftmiljön och minskat buller. Malmö håller på att göra detsamma.
Fakta.40 kilometer bashastighet rekommenderas
2017 beslutades på nationell nivå att utreda sänkning av bashastigheten till 40 km/h. Utredningen resulterade i en rekommendation att sänka bashastigheten till 40 km/h i tätorter.
Det är möjligt för kommuner att sänka den angivna hastigheten till antingen 40 eller 30 kilometer i timmen inom tättbebyggt område.
Källa: Göteborgs Stad och Riksdagen
Det betyder inte att åtgärden är okontroversiell. I bilstaden Göteborg rasar det till en politisk frontalkrock över biltrafik och parkering – men också över den miljö- och klimatplan som alla i fullmäktige förutom SD godkändes i mars 2021.
Det nya draget för att minska biltrafiken kommer att röstas igenom eftersom Centerpartiet kommit överens med MP, S och V om, som det heter, “åtgärder med anledning av rapporten om trafik- och passagerarutveckling”.
Det blir bråttom nu, tre förvaltningar har till den 31 oktober på sig att “föreslå ett tydligt riktningsbeslut” om hur “vägtrafiken totalt sett ska minska”.
Medvetna om att klockan tickar snabbt mot de mål som Göteborg satt att nå till 2030, skriver de fyra partierna att det förväntas “ta fart” – bland annat “genom snabbare konkreta åtgärder”. Det är där de 30 tecknen kommer in.
Var medveten om hur svårt det har varit för att ta sig fram, de rödgröna partierna talar nu om “modigare ledarskap” både i “politiken och alla nivåer i förvaltningarna”.
– Det behövs en signal, det ska inte råda någon tvekan om att vi kommer att nå våra mål, nu går det åt fel håll, säger kommunalrådet Karin Pleijel.
Forskare och experter i Göteborgs eget klimatråd bedöms i en rapport i vintras i praktiken fram till nu fattat beslut och sagt att “det krävs en (….) skärpning av politiken”.
Men det blev ingen minskning av biltrafiken som fullmäktige satt högst upp på åtgärdslistan, utan att sådant som raffinaderier går över till fossilfria bränslen och koldioxidavskiljning i avfallsenergianläggningar. Men prislappen för några av de mest effektiva åtgärderna är också mycket hög.
Kritik för insatser försenat har gång på gång hörts från Centerpartiets gruppledare Emmyly Bönfors. Trots det nya avtalet med de rödgröna säger hon idag:
– Karin Pleijel behöver lägga i en ny växel, det har inte hänt så mycket sedan de rödgröna tillträdde.
MP-ledaren håller inte alls med.
– Men det är bra att Centern också har höga ambitioner, och det är bättre att vika armar än att anklaga varandra.
Partierna till höger meddelade i vintras att de inte längre ser poängen med att Göteborg arbetar med ett eget klimatmål. Det är orealistiskt och bör istället likställas med EU:s klimatpaket Passar för 55betraktas som Moderaternas ledare Axel Josefson.
Men både Karin Pleijel och Emmyly Bönfors säger i dag att de absolut inte vill ge upp målet.
– Det finns inte på kartan att vi ska ändra på det. Ja, målen är högt satta, men de behövs, säger Pleijel.
En konkret konsekvens av oenigheten är att fyra av platserna i stadens politiska styrgrupp för klimatplanen har stått tomma sedan i våras; M, L, KD och Demokraterna deltar inte.
Inte heller SD – de har aldrig bjudits in av den rödgröna regeringen med hänvisning till att partiet aldrig ställt sig bakom handlingsplanen.
– Vi tycker att det måste bli ett slut på den sortens vuxenmobbning, svarar Moderaternas kommunalråd Hampus Magnusson i dag på DN:s fråga varför de inte deltar i styrgruppen.
När stadsbyggnadsnämnden på tisdag ska behandla förslaget om att minska biltrafiken, partierna till höger kommer med ett eget förslag, säger Hampus Magnusson.
– Klimatrådet har slagit fast att det är saker som raffinaderierna och energisystemen som har en reell effekt på utsläppen. Det här är bara symbolpolitik.
Borde inte biltrafiken minska i Göteborg?
– Jobba gärna med fler gratis pendelparkering då, eller uppmuntra fler körfält för de som samåkar. Jag tror också att sänkning av hastigheten till 30 mest ger längre köer och restider.
Fakta.Så är CO2-utsläppen fördelade i Göteborg
växthusgasutsläppen i Göteborg år 2021 blir drygt två miljoner ton.
Ungefär hälften kom från de två raffinaderierna, Preem och St1.
Den andra hälften kommer främst från vägtrafiken: lastbilar, personbilar och kollektivtrafik.
Utsläppen kopplade till el och fjärrvärme uppges till cirka 0,5 miljoner ton per år, främst genom förbränning av naturgas och avfall.
Per person släpper Göteborg ut 3,7 ton per person och år, jämfört med 4,5 ton i snitt i hela Sverige.
Ändå är utsläppen per capita högre från
industri (särskilt raffinaderier) och el och fjärrvärme än i landet som helhet,
medan utsläppen för transporter är lägre eftersom Göteborg – precis som andra större städer – har mer kollektivtrafik och lägre antal bilar per capita.
Källa: Göteborgs Stads klimatråd
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.