Göteborgska modedesignern Bahareh Ardakani gör succé i Paris

45e13438 4490 4010 a1fa 23f7a3a2d060


Paris, 27 juni. I en sal på konstmuseet Louvren har 350 personer – journalister, inköpare och branschfolk – ställt upp för att se ett nytt tillskott till elithat-couture-scenen. Bakom draperierna står den 40-åriga designern Bahareh Ardakani och lägger sista handen på hennes verk. Det är, så vitt hon vet, första gången någonsin som ett svenskt märke får delta i haute couture-veckan i Paris och tillsammans med sitt team av sömmerskor har hon jobbat hårt för att få till de 25 kreationer som nu ska visas på catwalken klar.
– Jag var så nervös att jag nästan skakade. Helt plötsligt skulle jag visa vad jag burit inom mig i månader, och det kändes så personligt. Det var mina idéer, mina inspirationskällor. Hur skulle de tas emot?

a5ac1cff f9a6 43bc 9cb9 1f62b2407cbb

18 minuter senare är modevisningen över. Bahareh Ardakani kliver ut och tackar åskådarna, men lider av scenskräck. Hon ser glad och nöjd ut, men när hon ska gå tillbaka, av ren nervositet, börjar hon springa av scenen.
Trots det lyckas hon uppfatta publikens reaktioner.
– Det blev stående ovationer, säger hon med lättnad i rösten.
Nästa dag uppmärksammar den franska dagstidningen Le Monde hennes uppvisning i en artikel och beskriver Bahareh Ardakanis design som “magnifik”. På internationellt sajten för modetidningen Vogue bilder på kläderna publiceras och recensenten beskriver henne som “en sällsynt couture-indie” som “är på väg att hitta sitt eget språk”.

Haute couture vecka kan ses som en släkting till Paris modevecka och under några intensiva dagar är det konsten att sy på högsta nivå som står i fokus. Bland gästerna finns stjärnor som skådespelarna Nicole Kidman och Naomi Watts och sångerskan Katy Perry. Det är här modemärkena visar upp sina skräddarsydda aftonklänningar, kostymer och fantasifulla kreationer. Endast en handfull modehus får delta. Översatt till matens värld kan en plats på haute couture-veckans visningsschema jämföras med att tilldelas tre stjärnor i Michelinguiden. Kriterierna är många och tuffa. Du ska till exempel kunna visa att du är tekniskt innovativ på hög nivå och att alla plagg sys i din egen ateljé.

Bahareh Ardakani i sin studio i Paris.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

– Det är väldigt svårt att ta sig hit, så det betyder mycket att jag fick göra det. Dels ger det mig motivation, dels är det en bekräftelse på att jag kan vara på samma nivå som de stora modehusen. Haute couture-veckan är extravagant och drömsk. Att vara med i den här klubben är ett stort steg, säger designern när DN når henne i Parisateljén ett par dagar efter modevisningen.
Bahareh Ardakani är född i Teheran, växte upp i Partille utanför Göteborg och har studerat designteknik både där och i Skövde. Efter att ha arbetat som stylist i flera år och även gett tittarna en ny stil i det populära inslaget “Gör om mig” i “Go’kväll” i SVT valde hon att starta ett eget varumärke – Ardazaei.
– Jag är både persisk och svensk, och det syns på formspråket där jag blandar den svenska minimalismen med den persiska extravagansen, säger hon.
I föräldrahemmet i Partille flödade kreativiteten. Hennes pappa är bagare och skapade omsorgsfullt marsipanrosor för hand, medan hennes mamma stickade och sydde mycket hemma, inte minst klänningar till lilla Bahareh, som på den tiden mest ville se ut som sina bröder. På spisen puttrade ständigt någon rik persisk gryta:
– Hemma lärde jag mig att det tar tid att göra något bra eller trevligt, och att man måste ha tålamod, säger hon och ler åt minnet.

Jag vill inte följa trender utan måste hitta mig själv i det här. Annars ser jag ingen mening med att vara artist.

Numera delar Bahareh Ardakani sin tid mellan Stockholm och Paris. I den franska modemetropolen har hon både en egen butik där hon säljer prêt à porter, alltså färdiga plagg, och en ateljé dit kunder kommer för att beställa skräddarsydda kreationer. Hon sökte upp Paris för all hantverkskompetens som finns samlad där:
– Jag letade framför allt efter sömnadskunskaperna, människor som jag kunde samarbeta med, när det gäller broderi och plissering. Det finns en lång historia av kunskap och stolthet här, och det är otroligt häftigt att se vad som har skapats över tid. Samtidigt vill jag ändra eller lägga till något, säger hon och tillägger:
– Jag vill inte följa trender utan måste hitta mig själv i det här. Annars ser jag ingen mening med att vara artist.

4b1c58a7 94a3 4319 a7ec ed4750467252

Färgerna i kollektionen är inspirerade av hennes studier i gemmologi, studiet av ädelstenar. Vågen kommer i lila, gnistrande grå, ljusrosa och svart. Materialen hon använder är ofta miljömärkta och ekologiska och designen vittnar om hennes fascination för matematik, natur och naturvetenskap. Kollektionen går under namnet “Calabi-Yau, de dolda dimensionerna”. Calabi-Yau är en typ av teori inom geometri, uppkallad efter de två matematiker som skapade den. Tolkade av Bahareh Ardakani, formlerna kommer till uttryck i voluminösa volangkjolar som möter geometriska linjer och obotliga blommiga applikationer. Ingenjörsvenen kan upptäckas ända ner till sömmarna på hennes klänningar.
– Geometri och matematik är den nördiga sidan av min design, och det kanske känns långt ifrån modevärlden? Men inom couture är konstruktion av största vikt. Vill du att klänningar ska röra sig snyggt, sitta ordentligt och skapa stora volymer hjälper matte mycket. Du behöver både logik, matematik och känslan i dina händer när du skapar.

Aftonklänningen på bilden är en del av kollektionen som Bahareh Ardakani nyligen visade på haute couture-veckan och består bland annat av 400 meter sidenband.

Hon pekar på en speciell sidenklänning, som skimrar i silver. Den är skapad med veckning, en typ av teknik som går ut på att vika tyget och sy det för hand för att framhäva en viss symmetri och form. När modellen rör sig i den på catwalken uppstår en 3D-effekt.
– Det krävdes mycket tid, precision in i minsta detalj och avancerade matematiska beräkningar. Det var tillfredsställande att lyckas fullfölja, säger hon.

Det knackar på dörren till hennes studio. Bahareh Ardakani ska få besök av en kund som är intresserad av att beställa en skräddarsydd klänning. Ett sådant plagg kräver flera försök och processen från första mötet till det färdiga plagget tar minst tre månader. Prislappen börjar på 300 000 kronor, vilket begränsar kundkretsen till förmögna kvinnor med intresse för mode och konst.
– Det bästa ögonblicket är när jag ser att kunden känner sig vacker, stark och glad. Couture är speciellt, det finns en hel upplevelse bakom plagget. Men ja… i slutändan är det bara kläder.

Tre looks från Ardazaeis show i Paris.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Fakta.Bahareh Ardakani

Ålder: 40 år.

Levande: Omväxlande i Stockholm och Paris.

Yrke: Couture designer. Driver eget varumärke Ardazaei (uttalas “ardasej”). På fyra år har hon möjlighet att avancera till haute couture-design, den högsta formen av sömnadskonst. På både Elle-galan och Nobelbanketten har kulturminister Parisa Liljestrand burit klänningar av Ardazaei.

Bakgrund: Är utbildad konstruktionsingenjör. Har jobbat som stylist i flera år och bland annat medverkat i “Gör om mig” i “Go’kväll” i SVT.

Modell: Den brittiske designern Alexander McQueen (1969–2010) och den franska modedesignern Madeleine Vionnet (1876–1975)

Nuvarande: Visade nyligen sin kollektion “Calabi-Yau, the hidden dimensions” på haute couture-veckan i Paris och fick strålande recensioner i pressen.

Kulturminister Parisa Liljestrand har burit Ardazaeis design på både Ellegalan och Nobelbanketten.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

läs mer om mode


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen