Hälften av höstens debutanter höst har en adress i Stockholm

1858c95d 130a 4849 bf6a 10cb973b2e5a


Anja Gatu, som också är aktiv barnboksförfattare i Malmö, är inte förvånad över att höstens debutanter har adress i Stockholm.
– Jag tror att många har tanken att det är bra att bo i Stockholm om man vill bli författare. Det är mycket lättare att nätverka om man är på den plats där förlagen finns och där många andra författare finns. Bor du utanför landet finns det inte alls samma kontaktpunkter.

Hon är själv uppvuxen i huvudstaden och är inte förvånad över att det ser ut så i branschen. Hennes författarkollegor i Malmö brukar undra om det ens kan vara olönsamt att stanna i Skåne.
– Jag vet att många av dem ibland tänker: Vad går vi miste om när vi inte bor i Stockholm? Är det dåligt? Är det oklokt att stanna i Malmö? Måste det vara så?
En rapport från Region Stockholm, som publicerades i januari, bekräftar trenden även bland etablerade författare i landet. Enligt undersökningen lockar Stockholms litterära miljöer många unga med drömmar om att bli författare, tack vare närheten till förlag, ett rikt utbud av litterära evenemang och ett starkt nätverk av andra författare.
– Det är alltid ett problem när en bransch eller författarförbund blir för homogent. Det är klart att vi vill ha många olika röster och intryck. Vi vill ha litteratur som sprider sig åt många olika håll. Sedan är det klart att det kan bli ett problem om det blir för åtgärdat, fortsätter Anja Gatu.

Anja Gatu är ordförande i Författarförbundet och arbetande skribent med säte i Malmö.

Men det är inte bara författarna som är koncentrerade till Stockholm. 90 procent av alla förlag som är medlemmar i Förläggarföreningen har sina kontor i huvudstaden.
I rapporten från Region Stockholm konstateras att även Stockholmsregionen har en särställning på biblioteksområdet, med Nationalbiblioteket och flertalet specialbibliotek där.
Men bidrar inte författarna också till Stockholmsfixeringen?
– Man kan inte tvinga folk att bosätta sig någonstans de inte vill. I alla sammanhang där det handlar om att vilja ha en mångfald av röster är det tydligt att det är den som bestämmer vilka röster som hörs som bär ansvaret. I det här fallet är det förlagen. Jag tror att förlagen är intresserade av bra berättelser oavsett var de kommer ifrån.
Anja Gatu säger att det är viktigt att förlagen inte fastnar i sina gamla mönster om de i grunden vill se en geografisk spridning inom litteraturen. Men samtidigt tror hon att många som bor i staden fortfarande är invandrare och kan ta med sig andra perspektiv från andra håll.
– Jag tror att många av oss som inte bor i Stockholm kommer att fortsätta känna oss lite stressade över vad det är vi kan sakna. Jag tror nog att det kommer att fortsätta så här.

Poeten och stockholmaren Ellen Nordmark gav ut sin andra diktsamling “Epos” i våras. Hon debuterade 2021 med “Cor ne edito/edit/Chili con carne” och liksom Anja Gatu ser hon en stockholmsdominans i bokbranschen.
– Ska man kunna jobba med kultur är det lätt att hamna i Stockholm. Det kommer att vara självgenererande. Det finns en maktaspekt i det hela också, om man pratar om kulturellt kapital, att veta hur man ska bete sig i de kulturella utrymmena, säger Ellen Nordmark.
Rapporten “Karta litteraturområdet i Stockholmsregionen” från Region Stockholm visar också att de flesta litterära evenemang anordnas i huvudstaden.

Ellen Nordmark växte upp i Uppsala och Stockholm.  2019 tilldelades hon Lars Gustafssons stipendium.

Ellen Nordmark har inte känt någon press att stanna kvar i stan, men hon menar att förlagen behöver reflektera mer över sin roll. Enligt henne kan de litterära kretsarna kring storstaden bli mer exklusiva än inkluderande.
– Det är klart att man vill ha en öppen litteraturvärld där alla känner att de kan vara med. Men det har också med ekonomiska förutsättningar att göra. Det kan vara lättare att våga gå på en författarskola som inte självklart leder till jobb om man kommer från en ganska trygg ekonomisk bakgrund, än om man har haft en svårare ekonomisk situation.
Hon menar att detta i grunden är en politisk fråga. När det kommer till ansvar för situationen är det flera faktorer som spelar in. Hon säger att både förlagen och författarna själva bör reflektera över vilken makt de har och var de befinner sig geografiskt, men att lösningen inte är att hindra författare från Stockholm från att ta plats.
– Jag tycker inte att man ska rikta in sig på enskilda kulturarbetare. Detta är ett större systemproblem. Om vi ​​vill att människor ska jobba med kultur måste vi se till på en större samhällsnivå att det går att jobba med kultur, säger Ellen Nordmark.
läs mer om bokbranschen.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen