45 000 hamnarbetare har gått ut i strejk längs USA:s kust efter att arbetsgivare och fackföreningar inte lyckats nå en överenskommelse.
Det är den största strejken på nästan 50 år – och kan få stora konsekvenser för den globala handeln.
– Om vi ​​pratar veckor kommer det att påverka containertrafiken globalt. Även i Europa och i Sverige, säger Daniel Harlid, kreditanalytiker på ratingbolaget Moody’s.

Containerkaos hotar nu 36 hamnar längs USA:s öst- och golfkust efter att 45 000 hamnarbetare gått i strejk. Natten till idag svensk tid löpte avtalet ut och parterna har inte kommit överens om de löne- och automationsfrågor som har förts fram.

Strejken är den största i amerikanska hamnar sedan 1977.

– Det är ganska dramatiskt. Det gör att hamnarna mer eller mindre står stilla och att de inte hanterar något gods alls som kommer på containerfartyg, säger Daniel Harlid, kreditanalytiker på ratingbolaget Moody’s.

Risk för stora konsekvenser för världshandeln

Stridsåtgärderna har riktats särskilt mot containersjöfart där bland annat bilar och bildelar berörs. I ett inledande skede kommer effekterna av strejken att märkas mest i USA, enligt Daniel Harlid.

– Den största effekten märks i USA. Containerfartyg kommer inte att kunna lasta eller lossa gods och det betyder att godset som ska komma in i USA inte kommer in.

Påverkan tros inte bli lika stor som efter covid, vilket bland annat ledde till brist på varor och högre priser. Men en utdragen strejk kan få stora konsekvenser för världshandeln – och så småningom även märkas i Sverige.

– Om vi ​​pratar veckor kommer det att påverka containertrafiken globalt. Även i Europa och i Sverige. Containertrafiken är sammankopplad och det får konsekvenser om den fortsätter väldigt länge, säger Daniel Harlid.

“En vecka eller så räcker”

Hamnarbetarförbundet, International Longshoremen’s Association (ILA), kräver en löneökning på 77 procent under sex år, något arbetsgivarna inte har gått med på. Förbundet vill också se ett stopp för utvecklingen vad gäller automatisering.

– Problemet här är att det går ganska snabbt från strejk i USA till överfulla containerhamnar i Asien. Fort är ett relativt begrepp, men en vecka eller så räcker innan du ser det. Det betyder att det blir förseningar även från Asien.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa