Domen beskrivs som unik. För första gången någonsin får en hyresgäst bo kvar trots en minst sagt onormal vattenförbrukning.

Varmvatten ingick i hyresgästens hyra, men när kostnaderna skjutit i höjden anade värden ondska och installerade i maj 2020 en flödesmätare. Mätningen visade att hyresgästen förbrukade cirka 482 liter varmvatten per dag, eller 176 kubikmeter per år, skriver Hem och Hyra.

Resultatet kan jämföras med en normal vattenförbrukning för en tredjedel, som är runt 35 kubikmeter per år.

Mätperioden sträckte sig över drygt 1 000 dagar och innebar, enligt hyresvärdens uppgifter, ökade kostnader på nästan 50 000 kronor. Hyresgästen sades alltså upp 2023.

Hyresgästen överklagade beslutet och har nu fått rätt både i hyresnämnden och i hovrätten som menar att det inte går att bevisa hur höga vattenkostnaderna har varit för den specifika lägenheten.

Inga dåliga avsikter

Rätten slog dock fast att personen använt onormalt mycket vatten, men att det inte gick att bevisa att hyresgästen hade några dåliga avsikter med sin vattenförbrukning.

– Det finns bara en dom från tidigare, från 1999, då frågan om hög vattenförbrukning prövades. Rätten bedömde då att hyresgästen använt onormalt mycket vatten för att försöka skada hyresvärden, säger Nicklas Tulldahl, processförare vid Hyresgästföreningen region Stockholm, och ombud för hyresgästen, till Hem och Hyra.

– Avsikten i sig gjorde att hyresgästen förlorade sitt kontrakt. Den här aktuella domen blir alltså den första där hyresgästen får stanna, trots att rätten bedömt att hyresgästen använt onormalt mycket vatten, fortsätter han.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa