Kravet på att alla större, allmänna parkeringar från och med nästa år ska erbjuda laddmöjligheter för elbilar får stora konsekvenser för Värmlands bostadsområden och andra ideellt drivna lokaler, skriver Andreas Pettersson för Värmlands bostadsområde.
Alla fastighetsägare måste bidra när laddinfrastrukturen ska växa. Det är en bra idé, men skillnaden är stor mellan kommersiella köpcentrum, offentliga byggnader och föreningsdrivna bygdegårdar.
Den 1 januari 2025 ska alla allmänna parkeringsplatser för fler än 20 bilar erbjuda laddmöjligheter. Det finns inga undantag för ideella föreningar. Konsekvenserna kan bli stora för Värmlands 120 bygdegårdar och andra ideellt drivna lokaler.
Byahusernas Riksförbund räknar med en kostnad på minst 70 000 kronor för att installera en laddstolpe. I värsta fall är 70 000 kronor allt som en bygdegård omsätter på ett år. Då återstår bara att kasta in handduken.
Pandemin, inflationen och att många kommuner drar ner på sitt stöd till föreningslivet gör att den ekonomiska situationen redan är knivskarp. En bygård omsätter inga stora summor. Många balanserar på marginalen för att ge landsbygden en kopplingspunkt och en liten del av utbudet av aktiviteter som finns i centralorterna och större städer. Besökare kommer till evenemang i bygdegården som varar några timmar. Möjligheten att dra av kostnaden för en laddstolpe är lika med noll.
Ökad laddinfrastruktur en del av en större hållbarhetssatsning – ett modernt och rationellt miljögrepp. Det är bra på alla sätt. Frågan är bara om det är lagstiftarnas avsikt att kulturaktiviteter, barnbio och försäljning på lokala marknader och lokala eldsjälars många ideella timmar ska betala utbyggnaden? Det är en dålig landsbygdspolitik.
I underlaget för beslutet att fastigheter ska erbjuda laddanläggningar ingår inte ideella fastighetsägare alls. Det finns cirka 2 500 offentliga mötesrum i landet. Dessutom finns alla andra föreningsdrivna lokaler. Vi är för många för att förutsättningarna för vår existens ska försummas.
De nya föreskrifterna träder i kraft vid årsskiftet 2024/25. Den bygdegård som inte har en laddstolpe bryter omedelbart mot regeln, meddelar Bostadsförmedlingen.
Bygdegårdarnas Riksförbund har tipsat sina medlemmar att vänta medan förbundet väntar på svar från regeringen om dispenser. Hur det går är oklart. Vi som är verksamma i bygårdar gör en stor samhällsinsats för att landsbygden ska leva. Ideellt engagemang bör uppmuntras, inte avskräckas. Just nu finns det en oro i många av våra bygdegårdar.
Värmlands bygdegårdsdistrikt, genom
Andreas Petterssondistriktsordförande
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.