image.php?type=preview&uuid=922d1e00 9cd5 5e58 bcd8

Viaduktprojektet i Väse som startade 2021 är självklart ett mycket kostsamt projekt för skattebetalarna och olägenhet för Väseborna även om en viadukt är välkommen.

Invånare rasar över försenat tunnelbygge: “Beklagligt”Trafikverket säger upp kontrakt med entreprenör: “Hämta någon som kan genomföra”

Kontinuerliga körfältsavstängningar, då åtgärder vidtas här och där på båda sidor. Varför inte prioritera, tydliggöra för biltrafiken och öppna viadukten i båda körfälten redan från början och sänka prioritet på sidodelarna? Det kan inte vara rimligt att en väg genom en viadukt ska ta mer än tre år! Inte lätt om man har projekt på andra sidan då transporttiderna har förlängts under lång tid.

En hel del märkliga åtgärder har vidtagits under projektets gång, enligt hörsägen, och i somras var det översvämningar i botten av viadukten flera gånger trots att det var helt nybyggt.

Aktuellt idag är att man nu fräser bort hela asfaltlagret i viadukten inklusive mellanlagret mot betong då det uppenbarligen gjorts fel (vilket måste vara tidskrävande), samtidigt gör man även om vägbanor i direkt anslutning till viadukten, vilket innebär avstickare in i samhället. Detta kunde också ha samordnats tidigare då det fortfarande var stängt för viadukten och så vidare.

Projektledningen och genomförandet av detta projekt lämnar mycket övrigt att önska och frågan är vad notan blir från detta om/när det blir klart.

Viska

***

DIREKT SVAR: Byggprojektet har inneburit utmaningar

Det stämmer att projektet i Väse inte har följt den ursprungliga planen, vilket vi på Trafikverket har informerat om tidigare. Orsakerna till detta är flera och både nuvarande och tidigare projektorganisationer har arbetat hårt för att minska konsekvenserna av dessa. Byggprojektet i centrala Väse har inneburit utmaningar både för oss som arbetar i projektet, närboende och de som till vardags passerar området. Under det gångna året har vi prioriterat arbetet som rör stationsområdets funktioner och säkerhet. Men det är först nu i höst som de sista funktionerna ska vara klara efter att vi haft några oväntade utmaningar. En av dessa är att reparera de asfaltskador som uppstått under vintern i ett körfält av vägporten.

Samtidigt som Trafikverket upphandlade en ny entreprenör hösten 2023 genomförde vi ett viktigt arbete kopplat till tillgänglighet på Storgatan, säkerhet på järnvägsstationen och belysning. Vi planerade även för den återstående produktionen och detta började senare i höstas. Vi förstår att man kan ha synpunkter på trafikomläggningar, samordning av arbeten och andra delar av byggprojektet – men vid flera tillfällen har vi fått göra vissa arbeten på separata tidpunkter med hänsyn till väderförhållanden, tidsåtgång och anläggningens funktion .

Vi kan också bekräfta att det vid några tillfällen har varit problem med stående vatten i den djupaste delen av vägporten. En bidragande orsak till detta är det tillfälliga pumpsystem som användes i anläggningen under byggnationen. Nu när det slutliga pumpsystemet har kopplats in tror vi att dessa problem har åtgärdats.

Vi kan konstatera att våra nuvarande entreprenörer, som tog över byggarbetsplatsen för cirka ett år sedan, har utfört ett bra jobb utifrån givna förutsättningar. Men som nämnts inledningsvis är det tydligt att projektet inte följde den ursprungliga planen. Detta är något som vi diskuterar och kommer att utvärdera, inte minst för att dra lärdomar inför framtida projekt.

Vi ser nu fram emot att slutföra arbetet och hoppas att Väseborn trots förseningar och begränsad tillgänglighet får uppleva att det nya stationsområdet bidrar till en positiv utveckling av orten. På projektets hemsida kan du läsa mer om hur ombyggnaden av stationsområdet har gått till: Väse, ny mötesstation och graderad korsning – www.trafikverket.se.

Martin Bergvall

projektledare på Trafikverket


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa