De förändringar som nu sker på linje 70 mellan Arvika och Eda är tyvärr en direkt följd av bristande spårkapacitet. Värmlandsbanan är ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår och Trafikverket får varje år fler ansökningar om tågtjänster än vad det finns plats för. På spåren konkurrerar Värmlandstrafiks tåg om utrymmet med både annan persontrafik och godståg. Den här gången har vi inte fått alla tågtider vi sökt, vilket framför allt påverkar tågresenärerna till och från Charlottenberg. Tyvärr kunde två planerade avgångar i vardera riktningen mellan Arvika och Charlottenberg inte beviljas, utan dessa tåg måste istället vända i Arvika. Att vi av besparingsskäl var tvungna att ta bort avgångar i hela vårt tågsystem innan 2025 gör förstås dessa förändringar ännu mer märkbara för många.
Vi är fullt medvetna om att detta medför stora utmaningar för våra resenärer och arbetar intensivt med att hitta lösningar som vi hoppas kunna presentera inom kort. På morgonen kan gymnasieelever fortfarande ta tåget till Arvika, men avgången klockan 06.55 har tidigarelagts med 19 minuter. Vi är i dialog med Trafikverket för att se om detta kan justeras något, men vi är beroende av hur andra tåg trafikerar banan. Vi undersöker även möjligheten att förlänga sista kvällståget från Karlstad till Charlottenberg, men det har kopplingar till kapacitet och hur fordonsomvägarna kan lösas. Det är tydligt att hela tågsystemet drabbas av kapacitetsbrist på vissa sträckor.
För att långsiktigt lösa denna utmaning, som vi står inför vid varje tidtabellsändring, krävs en förbättring av järnvägen mellan Oslo och Stockholm, med ökad kapacitet och fler tåglägen. Detta är en central fråga för Region Värmland inom projektet Oslo-Stockholm 2.55. Vi har nått en punkt där spårkapaciteten på Värmlandsbanan inte längre räcker till för att tillgodose alla behov, vare sig det gäller pendling mellan Charlottenberg och Arvika, resor till och från Karlstad eller viktiga förbindelser till Stockholm, Oslo och Göteborg.
Så länge vi arbetar med dagens begränsade kapacitet behöver vi tillsammans prioritera de viktigaste behoven och göra vårt bästa för att förbättra tidtabellen för alla resenärer.
Elisabeth Björk (V), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Värmland