Så shopping blev barns nya hobby
Intresset för shopping, och lyxkonsumtion, smyger sig längre ner i åldrarna. Enligt Youth Barnet uttrycker två av fem grundskoleelever ett stort intresse för shopping. På en kvart får du lära dig hur shopping blev en hobby bland barn, och hur sociala medier påverkar vad de vill köpa. Med Essy Klingberg, kulturredaktör och Eva Johannesson, reporter på idag nyheter Junior. Programmerare: Yael Seligsohn Producent: Daniel Säfström Redaktör: Moa larsson Klipp från: Aftonbladet, Bianca Ingrosso och Youtube Vi vill ha feedback och önskemål! Kontakta oss på: dagensstory@idag nyheter.se
I videon på youtube/video visar en 12-årig tjej upp sina julklappar. Klädd i röd- och vitrutig pyjamas packar hon upp kartonger och paket, och håller sedan upp sakerna en efter en framför kameran – snart bildas ett litet berg av saker bredvid henne.
Hon berättar vad det är, vilket märke och modell: Converse-skor och Mini Uggs, Kendra Scott-örhängen, en rosa Apple Watch, en salviagrön Stanley-mugg och skönhetsprodukter från Fenty och Summer Fridays.
Och den här 12-åringen är långt ifrån ensam i sitt fokus på prylar och varumärken. Fler och fler barn har idag shopping som hobby.
På femton minuter kommer du att lära dig hur köpbeteendet hos barn i lågstadiet och mellanstadiet har blivit mer extremt och varför influencers har sådan makt att forma sina önskningar och drömmar.
Dagens gäster är Essy Klingberg, kulturredaktör och Eva Johannesson, reporter på idag nyheter Junior.
Lyssna på Dagens berättelse
Dagens berättelse produceras av idag nyheter och distribueras av Acast. Förutom att lyssna här på idag nyheter.se kan du även lyssna på podden i följande kanaler:
Hitta podden genom att söka på “Dagens historia” – eller klicka på länkarna.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.