Nu har det hänt igen, men den här gången var det riktigt nära – en hårsmån från en olycka mellan mig och en cyklist som inte kände till trafikreglerna och inte fruktade för sitt liv eller i värsta fall för en allvarlig skada.
Det är positivt att Karlstad har blivit en riktig cykelstad, men väldigt negativt att cyklister inte förstår sunt trafikförnuft eller trafikregler när de korsar ett övergångsställe.
På Polisens och Transportstyrelsens hemsida går det att läsa: “Det är inte förbjudet att cykla över ett övergångsställe, men övergångsstället är för fotgängare och därför är det olämpligt att cykla där. Om man kliver av cykeln och leda den, gäller samma regler som för gående Om du korsar övergångsstället med cykel är du alltid skyldig att vika dig för fotgängare och fordon.
Vidare står det att en cykel alltid ska ha fungerande bromsar och ringklocka. Alla under 15 år ska bära hjälm när de cyklar eller transporteras med cykel.
I mörker ska cykeln enligt polisen ha:
– lykta med fast vitt eller gult ljus framför,
– lykta med rött ljus bakom,
– vit reflex fram,
– röd reflex bak,
– orangegula eller vita reflexer på sidorna.
Flera av dessa var inte utrustade med “min” cyklist, samt helt svarta kläder utan antydan till reflexer på någon del av kroppen. När jag påpekade att personen i stort sett var osynlig i mörkret fick jag höra att det verkligen var ljus framför mig och att det räckte. Jag kunde glömma plikten att vända.
Som bilist är det verkligen viktigt att titta upp i höstmörkret när man närmar sig ett övergångsställe. Vi sitter skyddade i en bil, men för en cyklist som inte syns och är övertygad om att väjningsplikten inte gäller lever farligt.
Så bästa cyklister – fortsätt cykla, men se till att du framför allt syns i mörkret, och vill du CYKLA över ett övergångsställe, kom ihåg – du MÅSTE ge vika.
Hur svårt kan det vara?