image.php?type=preview&uuid=1b0bacd8 f265 5e55 8949

Helt ovärdig situation för min dotter

Har vi inte råd att ge våra medmänniskor i behov av inkontinensskydd som fungerar? Region Värmlands nya avtal har tydligt inneburit att många drabbats på ett helt oförtjänt sätt, eftersom de inte längre kan få tillgång till det inkontinensskydd som är utrett och passar individens behov.

Inga fungerande produkter finns nu tillgängliga för bland annat min dotter.

Hjälpmedelskonsulent Therese Lundström säger i artikeln: “Det är oerhört viktigt att patienten utreds för sitt läckage och får den hjälp han behöver”. Hur ofta ska patienten behöva genomgå nya undersökningar och tester?

Det nya avtalet är skrivet på 2 år med möjlighet till förlängning. Innebär det att när avtalet går ut om 2-4 år kan min dotter räkna med att behöva genomgå nya utredningar och tester för att testa det eventuellt nya sortimentet igen?

Min dotter har redan undersökts flera gånger och provat så många olika varianter att jag tappat räkningen.

Äntligen hade vi hittat ett fungerande härbärge åt henne.

Nu har regionen skrivit av arbetsskyddet i det nya avtalet och min dotter tvingas prova igen alla varianter som nu finns bara för att äntligen konstatera att det inte finns något som passar och fungerar för henne.

Tiden går och det läcker, kliar, luktar illa, tvättas konstant, det påverkar assistenternas arbetsmiljö, det påverkar resten av familjen i huset och är en helt ovärdig situation för min dotter. Igen.

Förändra och gör det rätt, Region Värmland!

Det är inte så vi sparar pengar ur ett samhällsperspektiv och hur många finns det där ute som har drabbats och inte kan göra sin röst hörd?

Andreas Rixer

***

Det luktar, det läcker, det kliar

På tal om artikeln och insändaren i idag nyheter om läckande inkontinensskydd så är det bara så illa för mig också. Det luktar, det läcker, det kliar. Det är inget man behöver vänja sig vid. Det är viktigt att Region Värmland omedelbart tillhandahåller tillförlitliga och effektiva hjälpmedel.

moster 75

***

Prioritera människors behov

Som personlig assistent kommer jag in till min vårdtagare och hjälper till med ALLT. Men det tar inte lång tid när jag får veta att dessa inkontinensskydd inte längre finns och istället ska vi prova oss fram med andra alternativ. Att jag ska kunna se och acceptera att min vårdtagare riskerar urinvägsinfektion, smärta och restriktion tills vi hittar en ny metod? Mitt rop är också till anhöriga och offer. Hur ska vi arbeta med samvete och uppfylla våra medmänniskors behov när samhället begränsar oss och förhindrar detta? När tas det som fungerar bäst bort?

Vård och omsorg

***

Stötande att väga kissarna

För en tid sedan fick jag ett brev från Regionen där jag bad mig väga min kiss och skicka in en blankett för att få ytterligare inkontinensskydd. Jag kände mig djupt kränkt och misstänkliggjord för att ha slösat bort skydden. I över 20 år har jag fått inkontinensskydd utan några mätningar alls. Jag undersöks av en uroterapeut och får diagnosen blandinkontinent. Tillståndet är inoperabelt.

Nu hävdar Regionen att dessa mätningar måste göras en gång per år. Varför har det inte hänt de senaste 20 åren? Jag tror att det här är en ny uppfinning i besparingssyfte. Dessutom har skydden blivit sämre de senaste åren.

Jag tror ingen vill handla med oss ​​som lider av inkontinens även om vi skulle få gratis skydd.

Även påverkad

***

Svar till “Andreas Rixer” och andra: Det är därför produkterna byts ut

I flera remissyttrande framförs kritik mot bytet av inkontinensskydd i Region Värmland. Jag beklagar att bytet ledde till olägenheter och kommer att försöka förklara bakgrunden till varför produkter byts ut.

Regionen, liksom alla offentliga aktörer, tvingas göra upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär, något förenklat, att vi ställer upp de krav vi har på en produkt och att leverantörerna sedan ges möjlighet att erbjuda det skydd de önskar.

Vi utvärderar alltid de skydd vi har fått för att se att de uppfyller våra uppställda krav. Vi har inte möjlighet att ställa orimliga krav eller välja ett specifikt varumärke. Vi kan inte heller kontrollera vilka leverantörer som väljer att lämna anbud och vilka produkter de erbjuder. Totalt omfattar upphandlingen för inkontinensskydd cirka 46 miljoner kronor per år. Att följa lagen om offentlig upphandling är en del av att säkerställa att vi förvaltar våra skattemedel varsamt.

När det gäller upphandling av inkontinensskydd har en leverantör valt att inte erbjuda en specifik produkt. Detta har lett till att vi måste hitta andra lösningar för de som haft denna produkt.

Utredningar och tester, till exempel så kallad läckagemätning, ska göras varje år eller när behovet förändras, på samma sätt som andra hjälpmedel och läkemedel följs upp. När det gäller att vi ber våra patienter att väga sin kiss så har det inget med misstänkt fusk att göra. Det enda syftet med detta är att säkerställa att du har rätt skydd.

Jag har full förståelse för frustrationen som uppstår när en produkt som fungerat bra byts ut och att det kan vara svårt att hitta ett annat skydd som fungerar. Den som får problem ska självklart kontakta sin förskrivare, mottagning eller vårdcentral för att få hjälp.

Marianne Fleron

verksamhetsledare Habilitering, syn och hjälpmedel


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa