Förslag till ordning och reda i svenska klassrum i grund- och gymnasieskolan.
De kommuner och företag som sparar pengar genom att skapa för stora klasser måste få mer riktade resurser för att göra tvärtom.
Tillägg: Förbjud aktiebolag att driva skolor.
Total mobilfri skoldag: Mycket röra uppstår på grund av konflikter på sociala medier, sådant som vi lärare inte ser. Dessutom tar mobilen mycket fokus. Lärare får också upprepade gånger berätta för eleverna om deras skärmanvändning stör eleverna som beter sig.
Avdigitalisera svenska skolor. Inga fler chromebooks. Återinför datorrum eller förvara de datorer eleverna kan behöva låna av skolan. Forskning visar att detta är dyrt, krångligt och dessutom onödigt. Om eleverna får en begränsad tid vid datorn ökar sannolikt sannolikheten att de inte slösar tid på datorn.
Stödlärare får inte ifrågasätta ämneslärares arbete, kompetens, metod eller sätta press på elever som inte har dokumenterat behov av stöd. Inte utan att rektorn är med i samtalet. Stödlärare ska inte vara elevernas vänner utan just auktoriteter och stöd till dem som har rätt att hjälpa.
Lägg mer tid på bild, musik och teater samt teambuilding. I liberalernas skola alieneras eleverna för att bli “producenter” av kunskap varefter vi stämplar en bokstav i ansiktet på dem. Det handlar mer om att “göra” än att “lära” och hur mycket vi än förnekar det så har vi lärare varit delaktiga i resultatet.
Vissa elever anpassar sig, ett stort antal gör det inte. Dessa stör alla. Kanske inte så konstigt.
Master i marknadsdystopi
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.