Intervju: Camille Cottin – idag nyheter


Hon har druckit kaffe med George Clooney i Nespresso-reklamen, lidit av Lady Gagas ilska i “House of Gucci” och pushat Sigourney Weaver i tv-serien “Ring min agent!”.
– Det är lustigt, och lustigt, att alla tre är här på årets festival, ler den franske skådespelaren Camille Cottin, som hade en meteorisk karriär efter rollen som den stressade och manipulativa Andréa Martel i den älskade franska serien om en stökig stjärnbyrå i Paris.

Hon började sin festivalvecka med att dela ut ett hederspris till särskilt Sigourney Weaver, där hon hyllade “Alien”-veteranen som en stor föregångare till dagens kvinnliga skådespelare under ett uppmärksammat tal.

Camille Cottin med Sigourney Weaver i Venedig.

Gästerna själva Bomull Venedig med en vardaglig och glamorös dramakomedi om tre vänner i Lyon som kämpar med olika slags relationsproblem. Grundfrågan är om romantisk kärlek, alltså att bli kär, är nödvändig för ett långt förhållande. De tre kvinnorna har helt olika uppfattningar. Joan (India Hair) lämnar sin man för att hon inte känner sig kär längre, Rebecca (Sara Forestier) är en passionsmissbrukare och drar sig inte för att bli otrogen mot sin bästis. Cottins karaktär, gymnasieläraren Alice, förklarar uppriktigt att hon kan leva utan en romantisk låga men ändå stanna hos sin till synes kärleksfulla partner Eric.
– Alice var en rolig karaktär att spela. Hon vill inte ta några risker och hon vill helst inte styras av sina passioner. Det roliga är att hon är så säker på sig själv att hon blir förmätet och nedlåtande mot andra, särskilt i början av filmen, säger Camille Cottin, sittande i en lounge på ett gammalt rikt Lido-hotell, svalt klädd i den tropiska värmen i en vit skjorta och svarta shorts.

Sara Forestier och Camille Cottin in

Hon hade inga svårigheter att identifiera sig med karaktären Alice, som tror att hon kan rationalisera sitt känsloliv.
– Jag tänkte på hur jag var när jag var ung och hur besatt jag kunde bli av människor som inte brydde sig ett dugg om mig. Helt fångad av de känslorna. Och det kan vara så länge!
– Det är lätt att förstå känslan av att vilja komma loss och inte låta sig styras av sina önskningar. Idag känner jag att kärlek i ett långt förhållande kan vara rikt och innehålla mystik utan att behöva kräva brinnande förälskelse. För mig personligen gjorde psykoanalysen susen när det gällde att träffa någon, ha ha.

När det gäller skådespeleri erkänner Camille Cottin att hon fortfarande, vid 46 års ålder, kan bli lika besatt av arbete som sin karaktär Andréa Martel i “Ring min agent!” (Netflix).
Under de senaste två åren har hon spelat in sex till sju filmer och TV-serier hemma, inklusive en resa till Venedig i Kenneth Branaghs Agatha Christie-adaptation “Murder in Venice”. I våras fick hon äran att leda invigningsceremonin på filmfestivalen i Cannes – som brukar gå till de mest kända skådespelerskorna i landet.
– Jag brinner väldigt för jobbet, jag älskar att ta risker och bli upphetsad av äventyr, men ibland får man betala ett högt pris.

Camille Cottin på filmfestivalen i Venedig.

Otrohet och svek mellan nära vänner – vilket skulle vara en tragedi i de flesta andra filmgenrer – är något som skildras ganska lätt i “Tre vänner”. Som i flera andra av Emmanuel Mourets filmer, en regissör som kan ses som det franska kärleksbarnet till Éric Rohmer och Woody Allen.
På frågan om hur sann klichén är att fransmännen inte tar otrohet på alltför stort allvar svarar Camille Cottin:
– Så, den här filmen ställer olika moraliska dilemman. Alice tycker att det är okej att ljuga för sin man att hon är lika kär i honom som han är i henne, medan hennes vän Rebecca tycker att det är okej att ljuga för sin bästa vän om att ligga med sin man. Man kan fundera på vad som är allvarligast? säger hon.
– Men i verkligheten är inte otrohet något som man ska ta lätt på. Den där klichén att det är okej att vara otrogen mot franska kvinnor är absolut inte sant, nej! Jag skulle ta inte lätt om någon lurade mig.

Under våren har metoo helt omritat spelplanen för den franska filmindustrin, som motvilligt – och sent i förhållande till andra länder – har börjat tvingas ta ställning till strukturella problem och framför allt till hur vissa regissörer över tid har utnyttjat sina positioner, främst när det gäller mycket unga skådespelare.
– Det krävdes en samlad insats för att något skulle hända och där har pressen varit en väldigt viktig kraft. Nu sker förändringar steg för steg. Det är bra, men det finns fortfarande mycket att göra. Det viktiga är att visa att det inte finns någon straffrihet i konstens namn.

Camille Cottin som stjärnagenten Andréa Martel i

Frågan om intimitetskonsulter är en laddad fråga i Frankrike, vilket Camille Cottin tycker är ganska bisarrt. Hon tror att det har att göra med att regissörer generellt är väldigt känsliga om de känner att deras inflytande är hotat.
– Det här gäller inte bara intimitetskonsulter. Jag vill ibland jobba med en coach, för jag kommer från teatern och vill ofta läsa manus längre och ha mer repetitionstid än man brukar få i filmvärlden. Men numera täcker jag alltid upp det för att inte hamna i konflikter, säger Camille Cottin.
– Men att det är så laddat med sex är väldigt konstigt. Ingen ifrågasätter någonsin behovet av att ta in en slagsmålsexpert om någon kommer att bli slagen under en fotografering. Det är ett fruktansvärt misstag att tro att man inte kan behöva extra hjälp med sexscener. Det handlar inte bara om säkerhet, utan också om koreografi, om att skapa illusionen av att det som är falskt är på riktigt. Vissa är otroligt skickliga, tänk bara på Nicole Kidman i “Babygirl” som visas här. Hon gör något alldeles extraordinärt i filmen. Men vi andra kan behöva betydligt mer hjälp.
Efter Venedig ska hon börja repetera en egenskriven pjäs baserad på en bok av författaren Katarina Volkmer. “Le rendez-vous” är rotad i Förintelsen, utspelar sig hos en gynekolog och kretsar kring en kvinna som vill bli man.
– Jag är helt livrädd, ha ha, men det ska också bli spännande att ta den här risken.

Fakta.Camille Cottin

Födelse: 1978 i Paris. Teater- och filmskådespelare. Pappan Gilles Cottin är konstnär och satiriker. Jobbade som engelskalärare innan hon började ta teaterlektioner.

Karriär: Väckte uppmärksamhet 2013 i komediserien “Connasse”, där hon gör en ihålig lågbudgetparodi på en bitsk Paris-snobb. Fick sitt stora genombrott som Andréa Martel i den franska tv-succén “Ring min agent!” (2015-2020) på Netflix i Sverige. Har även gästspelat internationellt i stjärnspäckade filmer som “Stillwater”, “House of Gucci”, “Golda” och nu senast “Mord i Venedig”. Fick hedersuppdraget att leda de officiella galorna på årets filmfestival i Cannes.

Nuvarande: “Trois amies” (“Tre flickvänner”) tävlar om Guldlejonet i Venedig (kommer till Sverige 2025. Repeterar i höst pjäsen “Le rendez-vous”, som har premiär i januari på Théâtre des Bouffes du Nord.

Läs mer om filmfestivalen i Venedig här.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa