Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa
Det är ganska glest på läktaren när folk från ena kortsidan börjar springa över planen. I bilder som sprids på sociala medier attackerar personer från Hapoel Be’er Shevas häl supportrar till Bnei Sakhnin.
Incidenten den 1 september har blivit en infekterad fråga i israelisk fotboll.
Bnei Sakhnin är den största arabisk-israeliska klubben i landet, med araber, judar och kristna i organisationen. Lagets supportrar vände ryggen till när nationalsången spelades innan matchen, vilket fick Hapoel Be’er Shevas supportrar att storma planen. Polisen ingrep, men Bnei Sakhnin ville inte spela matchen, klubbtjänstemän sa att spelarna var oroliga för deras säkerhet.
– Sedan den här händelsen har Sakhnin, som redan var ganska impopulära, blivit den mest hatade klubben i landet, säger Irad Tsafrir, sportskribent på tidningen Haaretz.
De där sex personerna att Hamas gisslan just hittats döda i Gaza gjorde protesten mot nationalsången ännu mer känslig den dagen.
Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
Efteråt fick båda lagen poängavdrag som straff, men efter överklagandet raderades Sakhnins minuspoäng. Be’er Shevas stod, medan klubben anser att det är Sakhnin som borde dömas som förlorare eftersom laget vägrade spela.
Det där med nationalsången spelat inför matcherna är något nytt som många lag har infört sedan Hamasattacken den 7 oktober förra året, säger Irad Tsafrir. Förut var det bara Beitar Jerusalem, den notoriskt mest politiska klubben i Israel, som gjorde det.
Beitar Jerusalem har aldrig haft en arabisk spelare i laget, och det är så inflytelserika delar av supportrarna vill ha det. Grupper, som den mest kända La Familia, sjunger rasistiska anti-arabiska sånger. Premiärminister Benjamin Netanyahu är en anhängare av klubben, liksom andra framstående högerpolitiker.
Andra fotbollsklubbar har varit platser för samexistens mellan judar och araber, men det finns också fler supportergrupper som uttrycker rasism.
Maccabi Tel Aviv-grupper har en låt med raderna “varför är skolorna stängda i Gaza? För det finns inga barn kvar”. TV-filmer som delas på sociala medier visade att den sjöngs på flygplatsen av supportrar som återvände från Amsterdam efter lagets Europa League-match mot Ajax förra veckan.
israeliska anhängare attackerades efter matchen i vad stadens borgmästare Femke Halsema beskrev som “en giftig cocktail av antisemitism, huliganism och ilska över konflikten i Palestina och Israel”. Hon sa också, enligt AFP, att Amsterdambor attackerades av “Maccabi-huliganer” med rasistiska och hatiska slagord.
Enligt kommunens rapport om händelserna rev Maccabi Tel Aviv-supportrar ner palestinska flaggor, beväpnade sig med käppar och ägnade sig åt skadegörelse, tio israeler greps.
Det senaste året hela samhället i Israel har blivit mer nationalistiskt och misstron mot palestinier har vuxit, säger Irad Tsafrir. Det märks även i fotboll.
– Sedan den 7 oktober har det skett en radikalisering som nått nästan varje klubb.
I augusti höll några anhängare av Maccabi Haifa upp en banderoll med texten att ett israeliskt barn är värt mer än ett barn i Gaza, med det matematiska tecknet “>”, vilket betyder mer än.
De gjorde det när Dia Saba var på väg tillbaka till klubben.
Några dagar efter Hamasattacken och Israels efterföljande bombdåd i Gaza delade Dia Sabas fru ett inlägg på Instagram med texten “det finns barn i Gaza också”. Det fick supportrar att vända sig mot sin stjärnspelare.
– Min uppfattning är att Saba aldrig ska ha på sig Maccabi Haifas tröja igen. Saba, åk till Turkiet, åk till Qatar, de kommer att välkomna dig”, sa den populära före detta spelaren Yaniv Katan på radio, enligt Washington Post.
Dia Saba bad bad sin fru om ursäkt några dagar senare.
“Hon trodde att hon uttryckte ett budskap om försoning och fred. Hon menade det väl, men hon hade fel och jag är ledsen för det”, skrev han på Instagram.
Med mål tystar man även de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben.
Det finns också de som försvarar honom.
– Många Maccabi Haifa-supportrar säger också: “Vad ber du om honom? Lämna honom ifred, vad har han gjort?”, säger Irad Tsafrir.
Maccabi Haifa har har under många år varit en symbol för samexistens i Israel, med judar, araber, kristna och druser både i laget och i supportrarna. Det var inte klubbens ultras som hade barnfanan i Gaza, och det är inte de som har avfyrat buningen mot Dia Saba, säger Irad Tsafrir.
Men i februari lånades Dia Saba ut till Emirates Club i Förenade Arabemiraten.
När han kom i somras buade några honom från läktaren, andra applåderade honom.
– Han har varit deras bästa spelare sedan början av säsongen. Faktum är att han är den bästa spelaren i ligan just nu. Med mål tystar man också de som buar eller säger att man inte är värd att spela i klubben för att man inte är värd att vara medborgare och sånt, säger Irad Tsafrir.
Det tror han den nye förbundskaptenen Ben Shimon passar på att ta ut Dia Saba nu när Israel av säkerhetsskäl också spelar sina hemmamatcher i Europa. I Israel skulle det förmodligen bli ett tufft klimat för honom, tror Irad Tsafrir och pekar på vad som hände med Mu’nas Dabbur.
Under Israels VM-kval 2021 blev den före detta Hoffenheim-spelaren utbuad av sin egen publik när han spelade för landslaget, även när han gjorde mål.
Efter våld i al-Aqsa-moskén i Jerusalem det året hade han skrivit på sociala medier, fritt översatt: “Gud kommer att ta itu med dem som begår orättvisa.” Han förklarade senare att det handlade om att en äldre släkting till honom ska ha skadats av överdrivet våld från israelisk polis, enligt Haaretz. Året därpå lämnade Mu’nas Dabbur landslaget.
Men det finns fler arabiska spelare där. Mohammad Abu Fani, nu på Ferencváros, började i en anfallsroll när Israel mötte Frankrike på torsdagen.
Efter den 7 oktober han fördömde Hamasattacken men uttryckte också frustration över att behöva göra det.
“Varje gång något sådant här händer ber de araberna att fördöma som om vi var ansvariga. Det är oacceptabelt”, skrev han på sociala medier.
Han hade förut blev utbuad och kallad terrorist när landslaget spelade EM-kval mot Andorra på Beitar Jerusalems arena, något som chockade honom.
– Det var förödmjukande. Jag bröt ihop efter matchen, sa han till Haaretz.
Dia Saba byttes ut i 0–0 oavgjort mot Frankrike. På söndag möter Israel Belgien på neutral mark i Budapest i Nations League.
Läs mer:
Protester förbjöds när Israels fotbollslandslag gjorde Ungern till sin hemmaplan
Det är därför israeliska lag spelar i Europa