0ebd56c6 820d 469d b6ca 91c56caba1fb

I fredags fick Kombispels styrelse sparken efter att idag nyheter avslöjat att man anlitat ett företag i Barcelona som använt fula försäljningsmetoder, riktade mot äldre.
Jonas Nygren (S), tidigare kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg och förbundschef på Hyresgästföreningen, tar nu över som vd för lotterigruppen.
– I nuläget tittar vi över alla rutiner och all information som kommer in och ser om det finns några brister eller fel, säger Nygren till TT.
Men om den förra styrelsen fick sparken på grund av bristande förtroende, måste det väl ha funnits brister?
– Vad som är aktuellt i nuläget var det en synpunkt som kom dit vi vidtog åtgärder. Nu gör vi vårt bästa för att arbeta proaktivt för att se om det är något mer som behöver förtydligas eller var vi behöver utveckla vårt arbetssätt.

Socialdemokraterna meddelade också på fredagen att de avslutar telemarketing. Det är inte heller aktuellt med telefonförsäljning inom Kombispel, enligt Nygren som säger att en stor del av verksamheten handlar om att få befintliga kunder att stanna.
Kommer du att ringa befintliga kunder?
– Jag kan inte riktigt de detaljerna. Vi har sagt att vi inte jobbar med telemarketing.
Men att ringa befintliga kunder kan du inte svara om du vill?
– Inte på rak arm.
– Jag återkommer till det när jag har varit på jobbet lite mer än ett dygn.
Behöver du anställa folk nu för att få igång en säljorganisation?
– Det kan jag inte svara på heller. Vi ska fundera på vad vi behöver göra på kort och lång sikt.

Hur mycket intäkter förlorar du genom att stoppa telefonförsäljningen?
– Det är omöjligt att svara på, men vi måste göra vårt bästa för att ha så många nöjda kunder vi kan i framtiden.
När telefonförsäljningen nu upphör kommer Kombispel att fortsätta utveckla nya metoder för att sälja lotter – till exempel online och via annonsering.
Om någon är missnöjd och vill ha återbetalning, kan de få det direkt via Kombispels kundtjänst?
– Det beror på från fall till fall. Det är svårt att svara generellt. Om det fanns ett fel som bryter mot hur det ska vara betalas pengar tillbaka. Det har hänt vid ett enda tillfälle.
Kommer du att söka upp kunder och erbjuda dem att säga upp ett abonnemang?
– Vi har en rutin som gör att man kan ringa oss och om man inte är nöjd hjälper vi till och försöker hitta en lösning som båda parter är nöjda med.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa