Konsumentverket slår ner på matjättarnas lockpriser

f77dd8e4 5e10 4217 92e4 f33f99509be3



f77dd8e4 5e10 4217 92e4 f33f99509be3

Röda siffror mot gul bakgrund och meddelanden som “Wow! Galet låga priser!” eller “Pengar att spara” skickar tydliga köpsignaler i livsmedelsbutikernas annonser Men hur mycket har priset egentligen sänkts jämfört med vad varorna kostade tidigare?
Den frågan har Konsumentverket ställt i en granskning av annonsblad från ett antal stora ICA-butiker samt kedjorna Willys, Hemköp och City Gross. I samtliga fall har man funnit brister som företagen nu måste återkomma med svar om hur de ska åtgärdas.

Om en vara annonseras med takpris ska det enligt lag framgå vilket lägsta pris som varit under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Om priset har sänkts successivt gäller priset före den första sänkningen. Lagen omfattar alla varor som inte snabbt kan bli för gamla, till exempel konserver och frysta livsmedel.
Konsumentverket har i sin granskning hittat flera exempel där det tidigare priset inte lämnats ut, vilket därför bedöms strida mot lagen.
Läs mer: Fusk med försäljningen


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen