Det är måndag eftermiddag och det finns gott om plats på parkeringen vid shoppingområdet strax utanför Stockholm. Medan vissa styr mot butiker som Rusta, Lidl och Dollarstore vänder sig andra mot en stor beige byggnad med röd och blå logotyp.
Amerikanska Costco kanske fortfarande är okända för vissa svenskar, men med över 800 globala butiker är de en av världens största återförsäljare.
Vid den stora utgången står två kontrollanter och kontrollerar att kundernas kvitton stämmer överens med det som finns i vagnarna.
Och ut kommer ett par – med en enda papperspåse från Hemköp som de bland annat lägger Costcos västerbottenost och vitlök i.
– Det är alltid något nytt här när man handlar, säger Åsa Wickholm.
Anders Wickholm berättar i sin tur att han blev medlem, för annars får man inte handla, i USA redan för 15 år sedan.
– Det är som en sekt på något sätt. Vissa gillar det och går runt och letar efter saker som slutar på en sjua, för då minskar det väldigt mycket, säger Anders Wickholm.

Diamantring i snabbköpet.

Foto: Alexander Mahmoud

Tjänar du på att handla här?
– Ja, det gör man om man köper rätt grejer. Men problemet är att det är väldigt stora paket om man ska tjäna på det. Man köper inte 500 gram kyckling utan 2,7 kilo kyckling.

Ulf Johansson, som leder centern för företagsforskning vid Lunds universitet, säger att Costco sticker ut. Mycket säljs i bulk, är amerikanskt och skickas hit från andra länder.
– Det är en udda aktör på den svenska marknaden. Om det kommer att slå till och bli stort här är fortfarande ganska oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i lösvikt, säger han.
Den hittills enda butiken i Arninge öppnade i slutet av 2022. Den omsatte över en halv miljard det senaste räkenskapsåret, men gick samtidigt med en förlust på 186 miljoner kronor.
Så hur går det egentligen – och ger den svenska marknaden för mycket tuggmotstånd för den amerikanska jätten?
Inte enligt butikschefen Brett Vigelskas i alla fall.
– Det är första året och vi har investerat för att växa så det är inget som oroar oss, säger han och går runt i butiken som påminner om ett stort lager.

Brett Vigelskas.  Costco uppger att nära en sjättedel av de runt 3 500 artiklarna kommer från svenska leverantörer.

Foto: Alexander Mahmoud

Gångarna kantas av allt från mat och charkuterier till cyklar, elektronik, möbler och däckservice. Det går även att köpa diamantringar för flera miljoner kronor, säger butikschefen.
För även om det marknadsförs låga priser är Brett Vigelskas noga med att poängtera att det är “de lägsta priserna på högkvalitativa produkter.”
Det är förmodligen sant att Costco inte svettas av siffrorna. Förra året hade kedjan en hisnande omsättning på 240 miljarder dollar och bokslutet visar att den svenska delen fick ett aktieägartillskott på 300 miljoner kronor.

Petra Olausson står vid kassan som åkte hit från Knutby. Hon berättar att fler ville följa med, men att medlemskapet på 500 kronor per år bara gör att hon kan ta in en person.
– Priserna var bra i början, nu har de gått upp lite, och utbudet är aldrig detsamma. Hittar man något man gillar så hittar man det inte nästa gång, säger Petra Olausson

Petra Olausson från Knutby kommer till Costco några gånger om året.

Foto: Alexander Mahmoud

I butiken arbetar cirka 200 personer och förra året kritiserade Arbetsmiljöverket miljön. Costco fick åtgärda ett antal punkter som brister i säkerhetsarbetet, fel kläder i kylrum och bristande rutiner för att rapportera olyckor. Fackförbundet har också flaggat för att anställda drabbats av kroppslig smärta och brister i rapporteringen av övertid och övertid.
– Det blev en del missförstånd i början när vi var nya och Arbetsmiljöverket var på besök, det var mindre förändringar som vi behövde genomföra, säger Brett Vigelskas.
Han känner igen frågan om journalföring, som han anser är korrekt.
– Vi lär oss vad som förväntas i Sverige och har utvecklat ett svenskt lönesystem. Folk gör misstag, men man måste göra rätt när det blir fel, säger han.

Costco är börsnoterat och vill inte avslöja några ekonomiska siffror men Louie Silveira, som är ansvarig för den europeiska marknaden, säger att de har över 100 000 medlemmar i Sverige.

Medlemskap krävs för att handla på Costco.

Foto: Alexander Mahmoud

– Vi riktar oss till högutbildade med gott om kapital och hög konsumtion. Den svenska marknaden passar perfekt in i den beskrivningen.
Butik nummer två öppnar i Bernstops i Malmö nästa år. Samtidigt kräver konceptet volym i besökare, vilket gör att Costco förutspår att de kan öppna max fyra till sex platser i Sverige.
– Vi tittar närmare på Stockholm och givetvis Göteborg. Jag känner mig trygg i att säga att det är vårt mål just nu, säger Louie Silveira.
Han säger att han är positiv och det tar tid för folk att förstå konceptet.
– När man växer på en ny marknad måste man lära sig och så länge företaget fortsätter att växa har man en bra position. Om vi ​​var obekväma skulle vi inte åka till Malmö.
Läs mer: Coops kris blir värre


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa