Besinningslös telefonförsäljning är tillbaka på tapeten, tyvärr. Svarta rubriker berättar om aggressiva marknadsföringsmetoder som leder till att konsumenter låses till kontrakt de inte vill ha. Ofta är det äldre som drabbas, men det är svårt för alla konsumenter att stå emot säljarnas påträngande metoder. Nu krävs nya och hårdare åtgärder för att rädda konsumenterna från ett förfall som har fått pågå för länge.

Den här gången har konsumentberättelserna handlat om lotterier. Andra gånger har det varit krediter eller elavtal. Komplexa produkter som är svåra och olämpliga att ta ställning till via telefon. Avtal som ingås kan ha stor betydelse för hushållets ekonomi på både kort och lång sikt.
Gemensamt är att många konsumenter känner sig lurade och manipulerade, både efter samtalet och när svaret på ett efterföljande sms ledde till ett bekräftat avtal, trots att det inte var tydligt kommunicerat.
Konsumentverket har har länge arbetat för att stärka konsumentskyddet vid telefonförsäljning. Och skyddet har successivt förbättrats. Branschens självreglerande Nix-register, där konsumenter kan spärra sitt telefonnummer för marknadsföring och försäljning, introducerades 1999. 2013 kom Nix för mobiltelefoni. 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsmedel, vilket ledde till att problemen på det området i princip helt har upphört. Senare samma år kom kravet på skriftligt godkännande för alla ingångna avtal per telefon.

Trots dessa åtgärder fortsätter telemarketing att orsaka stora problem. En oproportionerligt stor del av anmälningarna till Konsumentverket förra året, nästan 10 procent, handlade om telefonförsäljning. Många konsumenter kontaktar också vår vägledningstjänst för råd och stöd på grund av problem som uppstår vid telefonförsäljning.
I vår data kan vi se att äldre konsumentgrupper är särskilt utsatta. Det finns en tydlig överrepresentation av konsumenter som är 65 år och äldre. Aviseringarna om telefonförsäljning handlar oftare om vilseledande och aggressiv marknadsföring än aviseringar om andra marknadsföringskanaler.
Konsumentverket är tillsynsmyndighet över marknadsföringslagen. Vi arbetar aktivt med tillsyn mot företag som använder vilseledande och olämpliga marknadsföringsmetoder, inte minst per telefon. Våra rådgivare och kommunernas konsumentvägledare stöttar konsumenter som är i behov av hjälp.
Men nu behövs något annat och mer för att hantera detta långvariga konsumentproblem. Det nuvarande skyddet är uppenbarligen inte tillräckligt.

Den privata sfären skyddas från ovälkomna säljsamtal när man sitter i bilen, handlar mat, lämnar barn på förskolan eller umgås med familj och vänner

För många konsumenter skulle ett så kallat opt-in-system vara ett mycket bättre arrangemang. Ett sådant system innebär att företag endast får kontakta konsumenter som har gett tillstånd i förväg, eller konsumenter företaget redan har en affärsrelation med.
Med denna – jämfört med idag – omvända ordning är utgångspunkten att företag inte får kontakta konsumenten per telefon. Den privata sfären skyddas från ovälkomna säljsamtal när man sitter i bilen, handlar mat, lämnar barn på förskolan eller umgås med familj och vänner. Det bör tilläggas att flera länder inom EU redan använder ett opt-in-system.

Konsumentverket har i remissvar, rapporter och granskningar framfört att vissa komplexa varor och tjänster, såsom elavtal och krediter, är särskilt illa lämpade att ta ställning till över telefon. Förra året genomförde vi en granskning av kreditmarknadsföring via telefon vilket gav ett hårresande resultat.
Vi fann att kreditförmedlare använde flera svartlistade marknadsföringsmetoder, inte följde skriftlighetskravet och pressade konsumenter att teckna kreditavtal så snabbt som möjligt. I remissvaret har vi med hänvisning till den granskningen ta upp behovet av ett förbud mot telefonförsäljning av krediter.

Just nu riktas strålkastarljuset mot lotteriförsäljning men det är själva säljmetoden som är problematisk

Det tycker jag fortfarande att det är mycket angeläget att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter införs. Men det räcker inte. Erfarenheten visar att många konsumenter har svårt att försvara sig mot aggressiva och påträngande säljare, oavsett produkt eller tjänst.
Just nu riktas strålkastarljuset mot lotterier men det är själva säljmetoden som är problematisk. Det är särskilt svårt för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska.
Förra veckan öppnade Konsumentverket tillsynsärenden mot tre lotterier för att utreda om marknadsföringen strider mot gällande regelverk. Vi granskar även andra företag, i andra branscher, som använder telefonförsäljning i sin marknadsföring. Och vi kommer att öppna ärenden mot fler företag om vi upptäcker ytterligare överträdelser.
Vi når ofta framgång med vårt tillsynsarbete. Det är vår erfarenhet att de flesta företag vill göra rätt.

Men när det gäller telefonförsäljningen fortsätter problemen och det är klart att det krävs något mer. Det är dags att på allvar överväga ett förbud mot telefonförsäljning av krediter och ett opt-in-system, där företag endast får kontakta konsumenter som har samtyckt till det.
Läs fler artiklar från DN Debatt.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa