2270fbcb 761f 41a5 9adc 853daa741d39

Det kallas “substansstockning”. 2019 var det ett av årets nya ord: meningen är att så mycket ska pressas in i ett skolämne att det inte räcker med tid för läraren att lära ut grunderna.
Nu slår ett stort antal lärare larm om att bristen på material allvarligt hotar kvaliteten på undervisningen i den svenska skolan. Det är facktidningen Vi lärare som i senaste numret bland annat publicerar en undersökning där nästan varannan respondent tycker att innehållet i deras ämne är “orimligt stort i förhållande till undervisningstiden”.

Lärarna tvingas rusa igenom varje ögonblick, peka på allt som Skolverket bedömer som viktigt och hoppas att eleverna hinner få en glimt. Resultatet är bristande fördjupning och alldeles för dåliga möjligheter att uppnå den upprepning som enligt ordspråket är kunskapens moder.
“Trängsel på material leder till ständig tidsbrist i alla ämnen. Särskilt de elever som behöver extra tid och träning drabbas”, svarar en lärare i undersökningen. En annan röst: “För mycket material för att bearbetas gör att det blir mindre tid att slipa grunderna tillräckligt.”
Vi lärare intervjuar Inger Fridolfssonspeciallärare i Vadstena. Hon konstaterar att det inte finns tillräckligt med tid för eleverna att träna på att läsa och skriva:
“Man måste se över kursplanerna och inte hela tiden plocka upp nytt material. Man måste också ta bort innehåll för att undvika prickskytte”, säger hon. “Fokusera på de grundläggande färdigheterna – om barn inte lär sig läsa i grundskolan, när ska de då?”

“Trängsel på material leder till ständig tidsbrist i alla ämnen. Speciellt de elever som behöver extra tid och träning drabbas.”

Nej, i en tid då det ofta kommer rapporter om att svenska barn och unga är för dåliga på att läsa och räkna det är en extremt svag idé att urvattna undervisningen i kärnkunskaper. Men det verkar länge finnas en stor nervositet i skolsammanhang, en oro för att skolan ska vara ett smörgåsbord som ska erbjuda eleverna så lite av så mycket som möjligt.
Det har säkert äldre lärare förmågan att urskilja och fokusera på vad som faktiskt är viktigt i undervisningen. Men som ny på jobbet är risken stor för osäkerhet och att man trycker på gasen istället för att fokusera på vart man ska.

Just nu pågår en stor omstrukturering av skolan. Regeringen måste i stor utsträckning våga avsluta en rad utbildningsexperiment och hitta en väg tillbaka till en bottenplatta. Några områden är särskilt viktiga: Friskolesystemet måste förändras i grunden. Arbetsroen och tryggheten måste kraftigt stärkas. Och ingen ska kunna lämna skolan utan att kunna läsa och skriva.
Läs också:
Amanda Sokolnicki: Hur kan Socialdemokraterna vara så dumma?
Lisa Magnusson: Där vi ser en fin kärlekshistoria ser den iranska regimen något avskyvärt


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa