Nu vill den nuvarande regeringen utreda förutsättningarna för att genomföra och finansiera Östra förbindelsen.
– Det är ett konkret, tydligt steg och ett otroligt glädjande besked. Nu förväntar vi oss att regeringen utser en förhandlare, säger Christofer Fjellner (M), oppositionsråd i Stockholms stad.
Kristoffer Tamsons tillägger:
– Det handlar inte om hur den östra förbindelsen ska byggas. Det har varit efterlängtat länge, det handlar om färre bilar i stan och kortare restider.
Det är val om två år, en ny rödgrön regering kan stoppa bygget i malpåse igen. Hur ser du på det?
– Kan vi komma överens med Socialdemokraterna om en överenskommelse som håller över tid, då kan vi undvika det politiska käbbel som stoppar och försenar stora infrastrukturprojekt, säger Tamsons.
Christofer Fjellner menar att det finns goda förutsättningar för S och M att komma överens.
Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka, är mycket nöjd med regeringens besked på torsdagsmorgonen.
– Östlig förbindelse, eller Österleden som den hette förut, har diskuterats sedan åtminstone 1990-talet. Den har ett mycket starkt stöd i Nacka och Värmdö.
I dag är det långa köer på Värmdöleden i rusningstrafik, enligt Mats Gerdau, och Södra länken har hittills i år stängts av 160 gånger.
Genomsnittet, den årliga tillväxttakten i Stockholmstrafiken är enligt Trafikverket 2,2–2,4 procent. På Värmdöleden har trafiken en medeldygn ökat från cirka 45 000 till 70 000 fordon från 1997 till 2017. På Södra länken har den ökat från cirka 50 000 till 65 000 fordon från 2004 till 2016.
Vägtrafikarbetet – trafikmängden mätt i fordonskilometer – i Stockholms län förväntas öka med cirka 45 procent till 2040. Antalet fordon som passerar Saltsjö-Mälarsnittet, det vill säga kör över Västerbron, Centralbron eller Guldbron vid Slussen, är förväntas öka mer, nästan 60 procent.
Med en alternativ sträckning över Saltsjö-Mälarsnittet kommer enligt Trafikverket en omfördelning av trafiken att ske. I vägnätet kommer de centrala delarna av Stockholm att avlastas, framför allt Essingeleden och de tre broarna.
– Frågan är inte om vi kan bygga Eastern Connection, vi måste bygga det. Det kräver att de stora partierna, S och M, tar ett stort ansvar, säger Christofer Fjellner.
Fakta:Östlig förbindelse
Vägförbindelsen förbinder Södra- och Norraförbindelsen med varandra och går från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka.
Tillsammans med Norra länken, Södra länken och Essingeleden bildar Östra förbindelsen en ringled runt Stockholms innerstad.
Tre trafikplatser förbinder den östra förbindelsen med det omgivande vägnätet.
Kollektivtrafikförbindelsen kan utformas som en buss- eller spårvägslösning.
Källa Trafikverket
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.