Regeringen och Sverigedemokraterna vill sänka skatten på husbilar, som de anser har blivit för hög sedan den höjda fordonsskatten – malus, infördes 2018.
“Därför föreslår regeringen i budgetpropositionen för 2025 att husbilar inte längre ska omfattas av malus. Förslaget beräknas kosta 90 miljoner kronor per år med start 2025”, skriver Tidöpartierna i ett pressmeddelande.
Han brukar resa dit
Någon som är glad över den nyheten är husbilsentusiasten Mats Rönngren från Ludvika som ofta är ute med sin sambo och kör.
– Det är väldigt bra. Det kommer att påverka mig positivt för att i framtiden våga byta till en nyare husbil. Framför allt är det bra för andrahandsvärdet på nya husbilar, säger han.
Förslaget är tänkt att träda i kraft den 1 februari 2025 och Mats säger att han kommer att köra ungefär lika mycket som nu – och han brukar köra i både Sverige och stora delar av Europa.
– Jag brukar resa i Sverige, Norge, Danmark, Holland och norra Tyskland. Framöver tänker vi gå mot södra Europa. Friheten att ha möjlighet att åka utan att direkt planera resan gör det avkopplande. Jag gillar inte riktigt att vara borta, men med husbilen har du med dig hem, säger han.
Så mycket sparar en husbilsägare
På X skriver Sverigedemokraterna att en husbil som står parkerad en dryg tredjedel av året innebär att ägaren får en reducerad fordonsskatt på cirka 7 000 kronor per år eller cirka 21 000 kronor under hela den treåriga malusperioden.
Mats Rönngren är glad över att kunna spara pengar och gillar inte den rödgröna satsningen 2018 som innebar en högre fordonsskatt för bensin- och dieseldrivna husbilar.
– Det var riktigt dåligt då det påverkar ens fritidsintressen, säger han.
Nu när fler kör mer så tror vissa att miljön påverkas negativt. Hur tänker du kring det?
– Husbilskörning har minimal påverkan på miljön om allt annat beaktas, till exempel kolkraftverk, oljekraftverk, flyg, fartyg, industri och så vidare.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.