Han jagade mobiltelefoner i korridorerna och fick ägna mycket tid åt att prata med elever som inte fattade poängen.
När Trelleborgs kommun införde en “mobilfri skola” i augusti 2019 blev det en stor apparat för rektor Magnus Wikström och hans kollegor.
– Problemet var att några elever trixade – lämnade in en gammal mobil och behöll en till, säger han.

De senaste veckorna det har rapporterats mycket om att regeringen vill skärpa skollagen och införa ett totalförbud mot mobiltelefoner i skolan – även på raster.
– Det är mycket lättare att få respekt för reglerna om de delas. Det är inte konstigt. Lämna in telefonen på morgonen så får du tillbaka den när du går hem, sa statsminister Ulf Kristersson (M) till TT när han nyligen besökte Söraskolan i Åkersberga.
2022 blev det förbjudet att använda mobiltelefoner annat än för skolarbete i klassrummet.
Förslaget om totalförbud under hela skoldagen är en överenskommelse mellan Tidöpartierna och en utredning ska snart tillsättas.
Men många skolor har redan infört liknande förbud, frivilligt. Det finns ingen heltäckande statistik över hur vanligt det är, men i höstas publicerade Skolverket en rapport där de ställde frågan om mobilförbud i en undersökning till 600 grundskolechefer.
Svarsfrekvensen var bara 38 procent, men av de som svarade samlade 8 av 10 elevers mobiltelefoner varje dag.
Men erfarenheterna av ett mobilförbud i skolan är inte bara positiva.

Regeringen och SD vill införa totalförbud mot mobiltelefoner i skolan.

I Trelleborgs kommun “mobilfri skoltid” infördes i grundskolan redan för fem år sedan, efter beslut av den lokala utbildningsnämnden.
Tidigare var mobiltelefoner förbjudna i klassrummen. Det hade fungerat framgångsrikt – elevernas telefoner samlades i en låda och checkades ut efter lektionen.
Nu skulle förbudet gälla överallt, även utanför lektionstid. Syfte: ökad trygghet och studiero.
Bland rektorer och lärare blev det tidskrävande arbete.
Dokumentationsbördan ökade, det krävdes mer kontakt med vårdnadshavare och det fanns motstånd från eleverna, enligt Magnus Wikström.
– Eleverna hade inte varit delaktiga i beslutet och hade svårt att se hur ett mobilförbud skulle leda till att de klarade sig bättre i skolan, säger han.

Många grundskolor i Sverige har redan infört frivilliga mobilförbud.

Magnus Wikström jobbade på en annan skola i kommunen när förbudet trädde i kraft. Han berättar om tjat, frustration och tillrättavisningar som utvecklats till konflikter. I de lägre årskurserna F-6 var det inga problem, säger han – där består mobilförbudet än i dag. Men på kommunens gymnasieskolor blev relationen mellan elever och lärare ansträngd.
– Vissa lärares möjligheter att genomföra sin undervisning försämrades eftersom de fick hamna i konflikter i korridorerna om mobiltelefoner.
Efter drygt ett och ett halvt år skulle förbudet utvärderas. En konsult intervjuade skolpersonal och gymnasieelever. Svaret var enhälligt: ​​riva upp beslutet.

I utredningen, som DN har sett, framgår att det behövdes mer skolpersonal för att följa förbudet, att det var tidskrävande och att de förväntade effekterna uteblev.
– Varken lärare eller elever upplevde någon förändring, vare sig vad gäller trygghet eller ökad studieångest. Snarare tvärtom. Vinsterna uteblev, säger Magnus Wikström.
Inför höstterminen 2022 förbudet avskaffades – idag är det bara förbud mot mobiltelefoner under lektionstid. Det tycker Josef Adiguzel, niondeklassare på Liljeskolan, är bra.
– Jag har allt på telefonen. Schema, anteckningar för tentor, läxpåminnelser.
Vännen Adeon Zhigolli håller med.
– Jag använder det när jag övar inför prov. När tiden går sakta på rasterna eller när jag glömt lapparna hemma. Då är det bra att ha dem i mobilen, säger han.
Elevers användning av mobiltelefoner i skolan har diskuterats länge och många har argumenterat för ett förbud. Ett av argumenten är de dåliga svenska resultaten i den internationella kunskapsbedömningen PISA.

3e8eff7c 9199 4529 8a6a 3ecaaffd321a

Det finns dock ingen tydlig forskning som visar att mobiler i skolan får eleverna att lära sig mindre.

Pär Nyström, docent i psykologi med inriktning på utvecklingsprocesser hos yngre barn vid Uppsala universitet, påpekar att skolresultaten påverkas av många olika faktorer och tycker att diskussionen om mobilförbud i skolan borde sättas i ett större perspektiv. .
– Folkhälsomyndigheten kom nyligen med rekommendationer om skärmtid i olika åldrar. Jag tror att dessa två går hand i hand, mobilförbudet och rekommendationerna. Det handlar om en stor livsstilsförändring som man vill, säger Pär Nyström.
Han tror att mobiltelefoner i skolan kan föra med sig en rad problem som påverkar barns psykiska hälsa – men att det inte gäller alla.
– Att förbjuda mobiltelefoner är ett beslut som tas på gruppnivå, men än så länge kan vi inte identifiera vilka personer som skadas av mobiltelefoner i skolan. Vissa kan säkert ha stor nytta av det, medan andra är mer sårbara.

Mobilförbud i grundskolan – bra eller dåligt? Frågan har aktualiserats eftersom regeringen och SD vill införa totalförbud – även på raster.

Det har Pär Nyström själv forskat på personer med olika typer av funktionsnedsättningar och tidiga tecken på autism och adhd – personer som han tror skulle kunna dra nytta av ett mobilförbud.
– Man blir lättare distraherad. Och när mobilen kommer med dig i skolan och du har svårt att rikta fokus, då är det ofta till telefonen uppmärksamheten går.
– Sedan finns det positiva aspekter också, till exempel säkerhetsaspekten.
En studie från Göteborgs universitet visar att även om mobiltelefoner är förbjudna så hittar studenterna fortfarande strategier för att använda dem.
Pär Nyström menar att ett mobilförbud i skolan framför allt har ett starkt signalvärde för föräldrar.
– Jag tror att många kan bli hjälpta av att det är ett förbud. Det blir så tydligt. Det är en ganska enkel kommunikation som kan göra konflikterna färre och lättare.

På Liljeskolan i Trelleborg Rektor Magnus Wikström tycker inte att mobilanvändning är något stort problem.
– Visst ser man att elever som kommer tidigt sitter med dem på morgonen. Och för vissa är det en trygghet. Men jag upplever inte så mycket mobilanvändning under skoldagen.
Magnus Wikström vill inte se ett nationellt förbud. Om han fick bestämma själv skulle han hellre lägga resurser på att skapa andra möjligheter för elever att sysselsätta sig på rasterna än att införa mobilförbud.
– Jag ser hellre att folk spelar schack, kort, pratar eller umgås på rasterna än använder sina mobiltelefoner. Jag anser också att det är skolans uppgift att skapa förutsättningar för det.

Fakta.Mobilförbud – så fungerar lagen idag

Sedan 2020 har skolpersonal rätt att hämta elevers mobiltelefoner under lektionerna eller i särskilt utsatta situationer – som i omklädningsrummen under idrottslektionerna.

Sedan 1 augusti 2022 är det förbjudet att använda mobiltelefoner till annat än skolarbete i klassrummet. Rektorer kan också meddela totalt mobilförbud för alla elever på skolan, både på lektionerna och på rasterna. Dessa förbud gäller för ett år i taget.

När Tidöavtalet uppdaterades i december 2023 skrev regeringen och Sverigedemokraterna att skollagen borde skärpas så att grundskolan blir helt mobilfri – även på rasterna.

Av särskilda skäl ska rektorer kunna godkänna att en elev har sin telefon under skoldagen.

Det var möjligt för skolor att införa mobilförbud redan innan lagstiftningen ändrades. Det gjordes då i form av ordningsregler på skolan.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa