För två år sedan fick skolor rätten att själva förbjuda mobiltelefoner. Många valde att göra det – även på gymnasiet. Ett argument var de dåliga svenska resultaten i den internationella kunskapsbedömningen PISA.
Forskaren Björn Tyrefors har tittat på hur elevernas medelbetyg påverkades efter att mobilförbudet infördes. Resultatet blev kanske inte vad politikerna vill höra.
– I vårt fall var vår effekt ganska liten, nämligen ganska nära noll, den verkar inte ha någon effekt alls, säger Björn Tyrefors, professor vid Göteborgs universitet.
Fördelar och nackdelar
Men det finns fortfarande skäl att förbjuda mobiltelefoner i skolan, säger Pär Nyström, som forskar om utvecklingsprocesser hos yngre barn vid Uppsala universitet.
– Det finns fördelar med ett mobilförbud och det finns nackdelar. Oftast när man gör regelverk handlar det om att skydda de som är svaga och sköra och i just det här fallet tror jag att det finns många sköra och svaga människor som inte mår så bra med mobiltelefoner i skolan, säger han till forskning.se.
Förbud i norska skolor
Även i Norge har skolor infört mobilförbud. Forskaren Sara Abrahamsson vid Norsk Folkhälsoinstitut har följt norska gymnasieelever på individnivå och kan se flera förbättringar.
– Efter att mobilförbud införts förbättras flickornas betyg, och de går mer sällan till specialistvård, som till exempel psykolog. För både tjejer och killar minskar mobbningen i skolan, säger hon.
Regeringen väntas inom kort tillsätta en utredning om ett nationellt förbud mot mobiltelefoner i grundskolan – även på raster. Något statsminister Ulf Kristersson tycker är bra.
– Jag är övertygad om att mobil frihet på skoldagar är viktigt. Eleverna kommer att umgås mer, röra på sig mer och ha bättre fokus. Jag tror också att det är lättare om vi har en gemensam regel som alla kan relatera till, säger statsministern.
Vem ska göra vad
När skolor börjar förbjuda telefoner även under raster har forskarna ett viktigt budskap:
– Tänker ni anställa personal för att utföra dessa aktiviteter? Eller så tänker man som vanligt att lärarna kan ta sig tid att göra de här sakerna. Jag tror att det ofta är förslag, när det gäller svensk skola, som driver bort lärarna från sin kärnverksamhet, säger Björn Tyrefors.
– Det är naivt att tro att mobilförbud kan lösa skolans alla problem, när det kommer till lärarbrist och för få undervisningstimmar, säger Sara Abrahamsson.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.