I MSB:s utvärdering har myndigheters och andra aktörers arbete under tre stora kriser analyserats. Utöver snökaoset på E22 har MSB undersökt arbetet med att hantera de situationer som uppstod efter raset vid E6:an i Stenungsund och det stora oljeutsläpp som orsakades av att fartyget Marco Polo grundstöt utanför Karlshamn i oktober förra året.
Enligt granskningen har de tre kriserna har i varierande grad präglats av bristande samordning och en osäkerhet kring vem som ansvarar för vad. Det märktes särskilt i det akuta skedet under snöstormen på E22.
– Har det skett en olycka, eller är det vädret som hindrar trafiken? Är det en väginsats eller vägunderhåll? I det läget menar vi att det har varit svårt att lösa problemen. De har inte lyckats skapa en heltäckande bild av situationen och de har inte haft ett format som gör att de kan lösa ansvars- och rollfrågor, säger Jim Kronhamn, chef för strategisk analys på MSB.
Denna tveksamhet ledde till att arbetet med att rädda människor och röja vägen tog längre tid än nödvändigt.
– Det har tagit längre tid att agera än vad det hade behövt göra om det hade funnits ett bättre samarbete och mer robusta arbetssätt för att samarbeta med varandra, säger Jim Kronhamn.
I sin slutsats tar MSB upp till regeringen och understryker behovet av tydligare riktlinjer för myndigheter, kommuner och andra samhällsaktörer. Översatt från Kansli svenska är budskapet “Gör bara något!”
– Vår slutsats är behovet av handling. Om du hade känt dig trygg hade du kunnat tycka att det finns ett problem att lösa och vi kan gå in och börja lösa det utifrån vårt perspektiv och våra resurser – oavsett om det är oklarheter kring ansvarsfördelningen eller inte. , säger Jim Kronhamn och fortsätter:
– Det är därför vi föreslår att regeringen ska driva på handlingsprincipen. Skådespelarna måste veta att det är viktigt att agera när de står inför de värsta situationerna.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.