Batteritillverkaren Northvolt jobbar hårt med att söka finansiering, vilket avslöjades tidigare i veckan vid ett personalmöte på fabriken i Skellefteå. Samtidigt är Northvolt tillsammans med Volvo Cars även ägare till Novo Energy som just nu bygger en fabrik i Göteborg som ska tillverka batterier till elbilar.
Tanken är att anläggningen i full produktion ska leverera batterier som ska generera 50 gigawatt el per år. Det kan jämföras med målet på 60 gigawatt på Northvolt One i Skellefteå.
Men för att bygga klart och starta produktion behövs pengar – drygt 20 miljarder kronor, enligt dokument från Energimyndigheten som DN har tagit del av.

Novo Energy vill ha staten bidrar med cirka 60 procent av den kostnaden, motsvarande 12,7 miljarder kronor.
– Under den här typen av processer pågår alltid en diskussion med Energimyndigheten, så den summan ska ses som ett maxbelopp, säger Christian Jebsen, kommunikationschef på Novo Energy.

Christian Jebsen, kommunikationschef på Novo Energy.

Ingen har tidigare varit nära att söka så mycket pengar via Industriklivet, som alltså förvaltas av Energimyndigheten och syftar bland annat till att minska branschens utsläpp av växthusgaser.
Storinvesterare Stegra i Boden, tidigare H2 Green Steel, har tidigare kritiserat möjligheterna att få större direkta bidrag i Sverige. Detta med tanke på att liknande gröna projekt i till exempel Tyskland och Spanien redan har fått statliga subventioner på miljarder, och att USA lockar stora etableringar med sitt klimatpaket Inflation reduction act (IRA).
– För mig är det väldigt viktigt att vi inte försätter vår bransch, som ligger i framkant av klimatförändringarna, i en sämre konkurrenssituation än företag i andra länder, sa Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i en intervju med idag nyheternast år.
Samtidigt var han tydlig med att långsiktiga industriinvesteringar i Sverige inte ska försättas i en situation där man står och faller med statligt stöd.

För ett år sedan var Novo Energys vd Adrian Clarke och kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius på plats för det första spadtaget för batterifabriken som Volvo Cars och Northvolt bygger i Göteborg.

I Novo Energys ansökan till Energimyndigheten skriver bolaget att finansieringen via Industriklivet blir “avgörande för att projektet ska gå vidare och nå ett lyckat resultat”, samtidigt som det möjliggör tilldelning av mer resurser och ökar byggtakten.

Christian Jebsen vill å sin sida inte säga att det statliga stödet är direkt avgörande för att företaget ska kunna färdigställa anläggningen i Göteborg, som förväntas bli en av Europas största batterifabriker med uppemot 3 000 anställda.
– Men det är en kapitalintensiv bransch. Det kostar mycket att starta upp sådana här branscher och ekonomiskt stöd är väldigt viktigt i det här skedet.

webb batterifabriker 01 1643901707446

Utöver de begärda statsbidragen på 12,7 miljarder uppges “övrig finansiering” stå för cirka 7,9 miljarder. De pengarna kommer från ägare och långivare, som banker och andra finansiella institutioner. Bolaget har även ansökt om, men ännu inte fått, några statliga kreditgarantier via Riksgälden, enligt Christian Jebsen.
Vad betyder ägaren Northvolts ansträngda ekonomi för dina chanser att färdigställa batterifabriken?
– I nuläget vill vi inte spekulera i Northvolts interna situation, utan vårt fokus ligger på vår verksamhet här i Göteborg. Vi känner oss trygga med vår affärsstrategi och har ett gott samarbete med våra partners.
Läs också:
“Volvo Cars samarbete med Northvolt kommer att fortsätta”
Northvolts finansiering hotas av krisen i Volkswagen
Energimyndigheten: Branschen behöver mer statliga pengar

Fakta.Statsbidrag via Industriklivet

Energimyndigheten ansvarar för Industriliv som till exempel kan ge bidrag för att minska branschens utsläpp av växthusgaser eller för att stödja innovativa lösningar inom branschen som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser i det övriga samhället.

Hittills har Energimyndigheten beviljat maximalt 3,1 miljarder i stöd till ett enskilt projekt. Det ägde rum i december 2023 och är giltigt Hybrit-projektet och dess etablering av en demonstrationsanläggning i Gällivare för tillverkning av fossilfritt järnsvamp.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa