Området Business to Business (B2B) kommer att ledas av Peter Fellman, chefredaktör för Dagens Industri och affärsområdeschef för Bonnier News Business, och kommer att omfatta DI och Dagens Samhälle.
I det andra områdetBusiness to Consumer (B2C), omfattar titlar som idag nyheter, Expressen, prenumerationstjänsten Readly och de cirka 50 lokaltidningar som tillhör Bonnier News Local.
Området kommer att ledas av idag nyheters chefredaktör Peter Wolodarski. Han menar att det är positivt att personer i Bonnier News ledning har en journalistisk roll.
– Det blir bättre balans mellan bokstäver och siffror och det är en fördel för journalistiken. Rent tekniskt har vi jobbat så här i flera år, men nu blir det mer formaliserat.
Hur ser du på att kombinera ökat kommersiellt ansvar med din publicistiska roll? Har du tid?
– Det är ingen ny situation för mig och det är en modell som fungerar väldigt bra. Bonnier News har de senaste åren gått från att vara ganska decentraliserat till att växa mer och mer till ett tidningsföretag. En del av ambitionen är att vi ska förenkla organisationen på den kommersiella sidan. Lyckas vi med det blir det mer tid för Bonnier News. Det kommer att öka förutsättningarna för att företaget ska må bra och redaktionen att kunna jobba vidare.
Ser du en risk för likriktning mellan titlarna?
– Nej, inte alls. Journalistisk mångfald och journalistisk integritet är djupt rotade i Bonniers tradition. Förlaget är helt och hållet ett ansvar. Det är så det är och måste vara.
Om den nya strukturen innebär att Expressens och Bonniers Nyheter Lokalts chefer kommer att rapportera till Peter Wolodarski återstår att se.
– Vi kommer att titta på redovisningsfrågan under hösten.
Bonnier News nya organisationsstruktur förhandlas och implementeras under hösten.
Läs mer om mediebranschen.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.