Planen var att en ny strikt miljözon i klass 3 skulle införas i Stockholms stadskärna vid årsskiftet. På det 180 000 kvadratmeter stora området – som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen – skulle det bli totalförbud mot rena bensin- och dieselbilar. Under första halvåret 2025 planerades då en utbyggnad av zonen.
Nu stoppas miljözonen av Länsstyrelsen i Strockholm. Detta sedan ett antal aktörer har överklagat. Fredagens besked får till följd att zonen inte kan realiseras förrän ärendet kommit till ett slutgiltigt avgörande.
– Jag är förvånad över länsstyrelsens besked. Nu måste vi analysera detta för att se vad vårt nästa steg blir. Men för oss är det oerhört viktigt att miljözonen kommer på plats för att förbättra luftkvaliteten i ett område där många rör sig till fots, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Hur överraskande är det egentligen? Flera aktörer har överklagat.
– Det är ett mindre antal aktörer som har överklagat till länsstyrelsen, men utifrån lagstiftningen och våra juridiska bedömningar har vi inte sett varför det skulle behöva ske.
Är du orolig att det inte blir någon miljözon alls?
– Jag kan inte se varför det inte skulle vara möjligt. Men beskedet är överraskande och det är kontraproduktivt eftersom den här förändringen är så viktig för stockholmarnas hälsa, säger Lars Strömgren.
Moderaterna är ett av de tilltalande partierna. Bland annat har det hävdats att frågan inte utretts tillräckligt och att tidsramarna varit för snäva. Oppositionsrådet Dennis Wedin (M), som avfärdade miljözonen som symbolpolitik, är nu jublande glad över länsstyrelsens besked.
– Det här visar att vi som klagande var på fötter. Det här är ett vallöfte som klistrats rakt in i budgeten. Jag är stolt över att vi tillsammans med Stockholms näringsliv vunnit denna viktiga delseger, säger Dennis Wedin.
– Det här är oerhört pinsamt för den rödgröna regeringen. De måste släppa prestigen nu. Hela beslutet ska naturligtvis upphävas. En miljözon ska ha lagstöd och det är just det jag och de andra klagandena tycker är oklart, fortsätter Dennis Wedin.
Kristdemokraternas Nike Örbrink håller med och kallar detta en glädjedag.
– Det är mycket välkommet besked att alla företagare som berörs av förslaget nu får lite mer tid. Vi kristdemokrater kommer att fortsätta arbeta för att stoppa zonen i sin helhet, säger hon.
Bland de företag som vädjar finns även fastighetsbolag, taxibolag och ett skjutsbolag.
Fakta.Miljözon 3 – detta gäller
För personbilar:
Rena elfordon är tillåtna.
Gasfordon med emissionsklass Euro 6 är tillåtna.
Bränslecellsfordon är tillåtna.
Plug-in hybrider är inte tillåtna.
För lätta lastbilar och lätta bussar:
Rena elfordon är tillåtna.
Gasfordon med emissionsklass Euro 6 är tillåtna.
Bränslecellsfordon är tillåtna.
Plug-in hybrider är inte tillåtna.
För tunga lastbilar och tunga bussar:
Rena elfordon är tillåtna.
Gasfordon med emissionsklass Euro 6 är tillåtna.
Bränslecellsfordon är tillåtna.
Laddhybrider med emissionsklass Euro 6 är tillåtna.