Det var en rad säkerhetsbrister som låg bakom olyckan ombord på ett av Eckerölinjens fartyg i höstas.
Två personer skadades när en bilramp ramlade ner.
Bland annat har personalen inte fått tillräcklig utbildning, skriver Statens haverikommission i sin rapport
Det var i oktober förra året som olyckan inträffade ombord på ett av Eckerölinjens fartyg i Grisslehamn, norr om Norrtälje. En del av bilrampen kollapsade och krossade bakändan på en bil och två personer skadades lindrigt.
Den norska haverikommissionen konstaterar att en rad säkerhetsbrister låg bakom olyckan. Då fungerade inte den automatiska driften av de upphängda däcken och de behövde istället manövreras manuellt och för detta saknades tillräckliga säkerhetsdetaljer.
Ovan personal och brister i konstruktionen
En av de säkerhetsbrister som National Accident Commission identifierat är att personalen inte har fått tillräcklig utbildning och att instruktionerna inte har uppdaterats.
Sjömannen som skulle utföra uppgiften att sänka hängdäcken manuellt hade inte gjort det på länge och gjort ett misstag under manövern. Detta ledde i sin tur till att flera vajrar gick sönder och plattformen föll fritt och landade på en bil med släpvagnsgolv under.
Det har även förekommit brister i reparationer av hängdäcken, vilket ledde till att plattformens vajrar inte klarade de belastningar som uppstod under händelsen, skriver den norska olyckskommissionen i sin rapport.
Säkerhetsrekommendationer
Efter olyckan har Statens haverikommission lämnat rekommendationer till Rederiaktiebolaget Eckerö, för att undvika att liknande olyckor inträffar igen.
Bland annat efterfrågas att alla riskfyllda arbetsmoment ses över och tas om hand samt att utbildning och instruktioner för sådana arbetsmoment upprättas och hålls aktuella.
Rederiet Eckerö uppmanas också att se till att det införs en teknisk lösning som säkerställer att hängdäckslåsen inte kan dras in innan lyftvajrarna är utdragna.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.