Samma kväll skrev Linnea Granqvist i Östersund ett mejl till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
– Jag ville se om jag kunde påverka. Det ska vara lätt att resa hit på ett miljövänligt sätt. Det här är fel väg att gå.
Hon ville att fler skulle backa upp hennes åsikter och startade en digital namninsamling. “Rädda nattågen mellan Göteborg och norra Sverige” har i dagsläget över 60 000 namnunderskrifter.
– Jag är inte förvånad. Frågan engagerar många som tycker att tåget är ett bekvämt sätt att resa. Det här borde göra vår röst ganska stark och måste leda till förändring, säger hon.
Linnea Granqvist har använt nattåget till Göteborg flera gånger för att hälsa på vänner och familj. Hon framhåller vikten av att kunna resa, även om man bor i norra Sveriges inland.
– Det behöver finnas bra kommunikationer som sträcker sig över landet och inte bara till Stockholm, både för oss som bor här utan även för turisterna som vill hit.
Beskedet angående nattågen har mötts av hård kritik från politiker i både norra Sverige och Västsverige samt flera turistaktörer.
Dan Lundholm, kontraktsutredare på Trafikverket har förståelse för SJ:s beslut. Att köra nattåg är ofta en dyr historia.
– Det är olönsamt att köra nattåg bland annat eftersom man bara kan sälja båtplatser eller sovplatser en gång per resa, säger han.
Han jämför det med dagståg där samma stol kan säljas flera gånger, vilket gör det mer lönsamt. För att stödja sträckor där det inte finns möjlighet till kommersiell drift har Trafikverket i uppdrag att upphandla trafiken.
Dan Lundholm säger också att myndigheten har en begränsad budget och måste prioritera att upphandla trafik där den gör mest nytta. Det vill säga trafik till platser med låg tillgänglighet utifrån alla olika trafikslag.
– Eftersom Göteborg inte har några brister vad gäller tillgänglighet och det går att ta snabbtåg från Göteborg till Stockholm och ta nattåget därifrån har vi i dagsläget ingen möjlighet att upphandla den sträckan, säger Dan Lundholm.
Om till exempel Vy, som idag kör nattågen mellan Stockholm och Narvik, ville förlänga sträckan till Göteborg skulle det kosta pengar.
– Vi behöver då ta ut en avgift för att företaget ska köra våra tågvagnar en längre sträcka. Om vi inte gör det riskerar det att betraktas som otillåtet statligt stöd, säger Dan Lundholm.
SJ:s näringslivschef Jan Kyrk säger till DN att det inte är lönsamt att köra nattåg till Jämtland av samma skäl som Trafikverket. Och poängterar att det inte handlar om höga vinstkrav som gör det olönsamt.
– Namninsamlingen och våra trafiksiffror visar att det finns ett stort intresse och behov av att köra nattåg från Göteborg, men då behöver trafiken upphandlas på samma sätt som nattåg från Stockholm idag upphandlas av Trafikverket. , säger Jan Kyrk.
Linnéa Granqvist menar att staten behöver gå in och stötta för att det ska bli attraktivt att bo i Jämtland.
– Man ska inte behöva bo i storstäder för att ha kollektivtrafik. Hela Sverige ska leva, även inlandet.
Hon planerar att lämna över nomineringarna till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Och har varit i kontakt med regeringen för att ordna ett möte.
DN har sökt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson för en intervju, men han svarar på mejl via sin pressekreterare. Ministern anser att svensk järnvägstrafik måste bedrivas på kommersiella grunder. I övrigt hänvisar han till att Trafikverket ansvarar för upphandlingen av nattåg.
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.