Parfymboom bland killar – lyxmärken lockar

Parfymboom bland killar – lyxmarken lockar


Nyligen många butiker har märkt att fler och fler kompisgäng med unga killar är inne och luktar parfymer. Man kan tala om något av en parfymboom bland tonårspojkar. Det menar Tom Thörnblom som är kommunikations- och hållbarhetschef på skönhetskedjan Lyko.

Och parfymerna som trenden på sociala medier säljer snabbt slut, enligt honom.

– Det brukar vara bland annat tiktokers och stora fotbollsstjärnor som presenterar olika dofter som blir enormt populära och de tar slut direkt när de kommer in.

Harry gillar “färska” parfymer. Sigge (till vänster) gillar citrusdofter. “De får inte vara för tunga”, säger han. Foto: Ari Luostarinen

Vänner Sigge, 10 år, och Harry, 11 år, från Stockholm har ett nyfunnet intresse för dofter. De ser ibland influencers och kändisar visa upp parfymer på sociala medier, och har skaffat några olika.

– Jag brukar ha en lite sportigare variant till skolan eller när vi går på middag. Jag gillar inte för tunga parfymer, säger Sigge.

Harry bär sin Ralph Lauren-parfym när det är fest.

– Då brukar jag ta min andra i sista sekund för att lukta gott i skolan, säger han.

Egentligen är parfym förbjuden i skolan, men nästan alla bär den fortfarande, säger kompisarna, som tror att det ökade intresset bland killar delvis beror på att den grischiga stilen är trendig.

– Tjejer kan också ha den stilen, men det är snyggare med grish på killar. Det passar med en sportig parfym då, säger Sigge.

Tom Thörnblom på Lyko har en annan teori om varför parfym trendar just nu:

– Mycket annat är digitalt, men doft kan inte upplevas via en skärm. Därför tycker många att det är roligt, säger han.

Något annat som är nytt är att tonårspojkar har börjat köpa mer exklusiva varianter – alltså parfymer från dyra lyxmärken.

– Nu väljer man en specifik doft för ett visst tillfälle och väljer gärna något tyngre och mer komplexa dofter än tidigare, säger Tom Thörnblom.

Sigge och Harry är överens om att parfymerna helst ska vara från ett märke de gillar.

– Det får inte vara av typen Lidl. Det måste vara något häftigt, säger Sigge.

Harry håller med:

– Det får inte vara som Spider-Man, säger han.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen