Punktligheten mellan Stockholm och Uppsala sämre. - idag nyheter
   

Punktligheten mellan Stockholm och Uppsala sämre.


Förra året var 18 procent av tågen som avgick mellan Stockholm och Uppsala mer än fem minuter försenade till sin slutdestination, enligt siffror från databasen 1409.se, som bygger på rådata från Trafikverket om alla rörelser på svenska järnvägar. Det ger en punktlighet på 82 procent.
Under pendlingstiden, måndag till fredag ​​06–09 på morgonen och 16–19 på eftermiddagen, var punktligheten nere på 69 procent 2023. Hittills i år har det varit något bättre, 72 procent, men fortfarande långt ifrån riksgenomsnittet som enligt Trafikverket är nästan 90 procent.
Järnvägskonsulten Thomas Tydal, som ligger bakom 1409.se, tror att Uppsalapendlarna nu kommer att få det ännu värre innan det kan bli bättre.
– Det är en ganska stor andel av tågen som försvinner över natten när SJ slutar gå, och det är klart att det påverkar negativt, säger han.

Hans uppgifter visar att Mälartåg är den operatör på sträckan som haft störst problem både med punktlighet och med inställda tåg, både 2023 och hittills i år. En förklaring är, enligt Mälardalstrafik, det regionalt ägda bolaget bakom Mälartåg, att deras avgångar kommer från Örebro och Eskilstuna innan de kommer in på sträckan mellan Uppsala och Stockholm.
– Uppsala–Stockholm är en del av hela vår linje. Ju längre sträcka, desto högre känslighet, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
– Om man tittar på förra årets siffror var också olyckan med snabbtåget Arlanda, där reparationsarbetet för banan pågick i fyra månader, en stor orsak. Det ledde till många förseningar för oss som kör via Arlanda, men inte de andra som kör via Märsta, tillägger hon.

Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik som driver Mälartåg.

Men för pendlarna spelar förklaringarna mindre roll om tågen fortfarande är försenade.
– Vi jobbar på att göra det bättre. Vi tittar bland annat tillsammans med transportföretaget som kör åt oss på de sträckor eller sträckor där punktligheten är låg och försöker se vad vi kan göra åt det, säger Myrberg.
Bästa punktligheten på sträckan är SL-pendeln, men den resan är cirka 20 minuter längre än med SJ och Mälartåg.

Pendeltrafik Stockholm–Uppsala

Inställda avgångar 2023

Mälartåg: 399

SJ: 137

SL: 301

Punktlighet* 2023 (vardagar, 06:00-09:00 och 16:00-19:00)

Mälartåg: 59 procent

SJ: 72 procent

SL: 77 procent

Punktlighet för alla avgångar 2023

Mälartåg: 74 procent

SJ: 86 procent

SL 87 procent

Inställda avgångar 2024

Mälartåg: 296

SJ: 71

SL: 30

Punktlighet 2024 (vardagar, 06:00-09:00 och 16:00-19:00)

Mälartåg: 61 procent

SJ: 70 procent

SL: 85 procent

Punktlighet för alla avgångar 2024

Mälartåg: 79 procent

SJ: 83 procent

SL: 88 procent

*Andel tåg som anländer till destinationen mindre än fem minuter för sent.

Källa: 1409.se, en tjänst som samlar in rådata från Trafikverket.

På Stockholms Handelskammare är du orolig för hur det ska gå när SJ slutar trafikera sträckan. Om inte regionerna som driver Mälartåg eller någon annan kommersiell aktör lyckas fylla luckan SJ lämnar efter sig blir det stora problem, enligt chefsekonomen Carl Bergkvist.
– Det är viktigt att det finns en stabil och bra lösning för pendling mellan Stockholm och Uppsala. Man måste fylla det här tomrummet på något sätt, det är avgörande för hela arbetsmarknadsregionen, säger Carl Bergkvist.

Handelskammaren har sett över fjolårets trafik på sträckan och räknat ut vad förseningarna har kostat samhället. Utifrån utgångspunkten att de tre operatörerna transporterar 40 000 passagerare varje vardag och 20 000 på helger kommer notan för förseningarna upp på drygt 374 miljoner kronor per år – eller drygt en miljon kronor om dagen.
– Det är klart att om hälften av kapaciteten nu försvinner riskerar den ekonomiska kostnaden för samhället att bli ännu större, konstaterar Carl Bergkvist.

Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

SJ VD Monica Lingegård pekade i en intervju med DN tidigare i veckan på den dåliga lönsamheten som orsak till nedläggningen. Bolaget förlorar 50 miljoner kronor per år på sträckan och kan inte höja priserna mer på grund av konkurrensen från delvis skattefinansierade Mälartåg.
Efter detta tycker Carl Bergkvist att sättet som kommersiella företag och skattefinansierade kollektivtrafikföretag konkurrerar på behöver ses över.
– Vi får inte ha en situation där det kommersiella slås ut av skattefinansierade konkurrenter. Du måste nog verkligen fundera på hur det ska se ut i framtiden. Den här typen av kapacitetsbortfall i infrastrukturen får inte ske eftersom konsekvenserna för samhället blir så stora, säger han.
DN har bett infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) att ställa frågor om hur han ser på konkurrensvillkoren på svensk järnväg. Han har tackat nej till en intervju.

Läs också:
SJ stänger av pendeltrafiken mellan Stockholm och Uppsala
Oro i Uppsala efter SJ:s besked om nedläggning


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa