SJ:s stängning av nattåget från Göteborg till Östersund och Umeå samt Uppsalapendeln har väckt protester. Nedmonteringen av SJ har pågått länge, men har urartat under statsminister Ulf Kristerssons tid vid makten.
Utvecklingen har sin grund i att prognosen för tågresandet var underskattad plus en överdriven tilltro till bilismen och flyget med en gigantisk omfördelning av pengar. Bilen är som bekant högerns heliga ko.
Utvecklingen har sin grund i att prognosen för tågresandet var underskattad plus en överdriven tilltro till bilismen och flyget med en gigantisk omfördelning av pengar. Bilen är som bekant högerns heliga ko.
Men den främsta anledningen är det olyckliga trafikpolitiska beslutet från 1963 att alla trafikslag skall bära sina egna kostnader. Det har fungerat som en tumskruv för SJ med lönsamhet som en förutsättning för tågtrafiken.
Den lever knappast upp till att köra eller flyga. Riv upp lönsamhetskravet och satsa på tågtrafik för samhällsnyttans och klimatets skull.
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare
Upptäck mer från idag nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.