Socialdemokraternas Kombispel har under flera år använt externa telemarketingföretag för telefonförsäljning och kundservice. Kundtjänstverksamheten kommer att fortsätta med den externa leverantören även framöver, bekräftar kontaktcentret för idag nyheter Nyheterna.

– Det stämmer att vårt kundtjänstsamarbete med Kombispel är oförändrat och vi har inte fått någon annan information i skrivande stund, säger telemarketingföretagets vd i ett mejl till idag nyheter Nyheterna.

Under en presskonferens på fredagen meddelade partiet att Kombispel inte alls kommer att använda sig av telefonförsäljning genom externa aktörer framöver. Bakgrunden är Dagens Nyheters avslöjande att säljare i Spanien använde aggressiva försäljningsmetoder mot äldre för att sälja S-lotterier.

Partisekreterare Tobias Baudin (S) sa på fredagen att vd:n för lotteribolaget hade fått sluta med omedelbar verkan. Samtliga styrelseledamöter uppmanades samtidigt att avgå från bolagsstyrelsen men inte sina övriga S-uppdrag.

– Det är klart att styrelsen misslyckats i sin del av verksamheten som rör telemarketing. Vi har därför gjort bedömningen att vi inte har förtroende för styrelsen, sa partisekreteraren under presskonferensen.

“Värre än telefonförsäljning”

Flera, oberoende av varandra, personer som tidigare arbetat med Kombispels kundtjänstverksamhet berättar att det socialdemokratiska lotteriet skiljer sig från andra uppdragsgivare de arbetat för på det externa företaget. De flesta som pratat med idag nyheter Nyheterna vill vara anonyma, men Malou Mattsson berättar om ett tufft arbetsklimat.

– Det var riktigt höga krav med Kombilotteriet, så var det inte med andra projekt, säger Malou Mattsson, tidigare kundtjänstmedarbetare för Kombispel, för idag nyheter Nyheterna.

Hon och de andra tidigare anställda berättar att de som ringt kundtjänst ville säga upp sina prenumerationer. Många var äldre som kände sig lurade och uttryckte att de inte ville prenumerera på några lotterier.

Kundtjänstmedarbetarna berättar att ett av kraven handlade om att försöka övertala de som ville säga upp sina prenumerationer att förbli kunder på lotteriet.

– Vi kunde inte släppa kunden, säger Malou Mattsson.

Varje gång en kund övertalades av kundtjänst att inte säga upp sitt abonnemang fick den anställde en provision för affären. Detta kallades en “win-back”.

– De flesta var äldre som ringde in och de blev oftast prenumeranter till slut. Därför mådde kundtjänsten nästan sämre än telefonförsäljningen, säger en annan tidigare anställd, som vill vara anonym, till idag nyheter Nyheterna.

Så svarar S

Företrädare för varken Socialdemokraterna, ungdomsförbundet SSU eller S-kvinnor, alla bidragstagare som får överskottet från lotteriverksamheten i sin helhet, har på idag nyheter Nyheternas frågor under helgen.

Under söndagseftermiddagen meddelar partiets presstjänst att Jonas Nygren tar över som ny vd i morgon.

“Imorgon tillträder den nya vd:n för Kombispel. Den nya vd:n har fått i uppdrag att övervaka hela verksamheten, inklusive kundservice.”


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa